Jak zapobiegać chorobie wieńcowej serca?

Choroby    
ocena

Choroby układu sercowo-naczyniowego są cały czas na niechlubnym pierwszym miejscu pod względem przyczyn umieralności osób dorosłych w Polsce. Stąd każdego roku coraz bardziej dba się o to, by każdy człowiek był świadomy, co może zrobić, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia u siebie choroby wieńcowej serca. Kładziony jest duży nacisk na rozpowszechnianie zasad profilaktyki. Największą trudność sprawia jednak porzucenie swoich przyzwyczajeń i nawyków oraz trwała zmiana stylu życia.

Jak zapobiegać chorobie wieńcowej serca?

sxc.hu

Styl życia kluczem do sukcesu

Niewątpliwie na profilaktykę choroby wieńcowej składa się prawidłowa dieta. Oto kilka najważniejszych zasad żywieniowych. Posiłki powinniśmy spożywać regularnie, w liczbie 4-5 na dobę. Podstawowym źródłem energii powinny być dla nas złożone węglowodany zawarte w produktach zbożowych, płatkach kukurydzianych, musli, kaszach, makaronach. Zaleca się, aby w ciągu dnia wypijać dwie szklanki mleka, bądź produktów mlecznych – jogurtów, kefirów. Mięso w menu codziennym powinno się znaleźć raz na dobę. Najzdrowsze jest chude mięso, drób i ryby. Jeśli chodzi o te ostatnie winniśmy jeść także ryby tłuste, gdyż w nich zawarte są kwasy omega. Bez ograniczeń, o każdej porze dnia możemy jeść warzywa, są one niskokaloryczne, zawierają witaminy i mikroelementy, a także antyoksydanty.

Powinniśmy jeść dużo owoców, ale pamiętajmy, że należy z umiarem jeść zwłaszcza te bardzo słodkie. Ograniczajmy tłuszcze zwierzęce, a także produkty, które zawierają dużo cholesterolu np. jaja. Istnieją jeszcze dwie substancje, nazywane żartobliwie „białe śmierci”, czyli sól i cukier. Może niektórych zdziwi ten fakt, ale normalna dieta zawiera wystarczającą w zupełności naszemu organizmowi ilość soli. Dosalanie potraw jest niezdrowe, bo sól zatrzymuje wodę w ciele człowieka i podnosi ciśnienie krwi. Jeśli chodzi o słodycze, są pyszne, ale powinny się pojawiać w naszej diecie sporadycznie. Ilość kalorii spożywanych na dobę należy dostosować do płci, wieku, rodzaju wykonywanej pracy i aktywności fizycznej. Jeśli chodzi o alkohol, to najlepsza zasada brzmi – wszystko jest dla ludzi, ale należy zachować umiar. Najzdrowsze ze względu na zawarte w nim antyoksydanty jest wytrawne czerwone wino. Wiadomo, że lampka wina wypijana od czasu do czasu jest wskazana. Natomiast spożywanie alkoholu wysokoprocentowego, w dużych ilościach, codziennie bądź bardzo często jest istotnym czynnikiem ryzyka choroby wieńcowej.

Kolejna złota zasada brzmi „stop smoking, keep walking”. I rzeczywiście palenie papierosów istotnie przyczynia się do rozwoju choroby wieńcowej, ale także jest najważniejszym czynnikiem ryzyka raka płuc. Regularna, systematyczna i umiarkowanie nasilona aktywność fizyczna jest źródłem samych korzyści dla każdego człowieka. Szczególnie poleca się sporty, w których uprawianie angażują się mięśnie całego ciała, a one same nie są związane z ryzykiem powikłań po ćwiczeniach. Do takich sportów należy pływanie, szybki marsz, spacerowanie, jazda na rolkach, jazda na rowerze. Ważna jest walka z nadwagą, ważne jest, aby BMI mieściło się w normie. Oczywiście wszechobecny stres, który jest symbolem życia codziennego większości z nas, nie wpływa korzystnie na nasze serca, warto zatem znaleźć własną skuteczną metodą na walkę z nim.

W taki sposób dzięki zbilansowanej diecie, nie paleniu papierosów, utrzymywaniu prawidłowej masy ciała i aktywności fizycznej każdego dnia mamy realny wpływ na czynniki ryzyka choroby wieńcowej. Styl życia pozwala na obniżenie poziomu cholesterolu LDL we krwi, a podwyższenie „dobrego” cholesterolu HDL, zmniejszamy stężenie triglicerydów we krwi i poprawiamy metabolizm glukozy.

Nie wszystko możemy zmienić

Pamiętajmy, że wyróżnia się grupę czynników choroby wieńcowej, które są od nas niezależne. Wśród nich znajduje się wiek – u pań powyżej 55 roku życia, u panów po 45 roku życia, płeć – mężczyźni są bardziej podatni na choroby sercowo-naczyniowe, obecność w rodzinie przypadków choroby niedokrwiennej serca. Ryzyko zwiększone jest także u osób leczonych z powodu nadciśnienia tętniczego, miażdżycy i cukrzycy, dlatego właśnie one powinny prowadzić zdrowy tryb życia i stosować się do zaleceń lekarza prowadzącego.

Palicie? Dbacie o swoją dietę? Jak zapobiegacie chorobie wieńcowej? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =