Jajko - kalorie, wartości odżywcze

Dieta     dodano 2016-09-13
ocena

Na temat jajek krąży mnóstwo różnych opinii. Przeciwnicy atakują wyrzucając jajku zły wpływ na poziom cholesterolu we krwi czy na przyczynianie się do chorób serca. Zwolennicy wskazują na dobroczynny wpływ białka i witamin zawartych w jajku. Kto ma rację? Czy jajka są zdrowe?

Jajko - kalorie, wartości odżywcze

sxc.hu

Naukowcy cały czas prowadzą badania nad wpływem jajek na nasz organizm i dochodzą do coraz to nowszych wniosków. Jeszcze do niedawna uważało się, że jajka podnoszą cholesterol i był to główny argument do walki z nadmierną ilością spożywanych jaj. Obecnie twierdzi się, że poziom cholesterolu we krwi wcale nie jest tak bardzo uzależniony od chętnie spożywanych jajecznic, sadzonych i jajek na twardo lub miękko. Może to dobra wiadomość dla osób, które nie mogą sobie wyobrazić śniadania bez jajecznicy.

Obecnie uważa się, że jajka wcale nie podnoszą tak bardzo cholesterolu, jak na przykład tłuste mięsa, wątróbka czy kiełbasa. Odpowiednia ilość cholesterolu jest wręcz wymagana do odpowiedniego funkcjonowania naszych komórek. Każdy potrzebuje zdrowej ilości cholesterolu. Dostarczanie go poprzez spożywanie jajek ma być sprawą nieszkodzącą naszemu organizmowi, szczególnie jeśli pozostaje on zdrowy. Kiedy przybywa nam lat, wówczas należy bardziej liczyć spożywane tygodniowo jajka, aby cholesterolu krążącego w naszej krwi nie było za dużo.

Jajka zawierają duże ilości niezbędnego nam białka. Potrzebujemy go do prawidłowego wzrostu i rozwoju tkanki kostnej w wieku młodszym oraz do utrzymania zdrowia w wieku dorosłym. Jajka zawierają także bardzo cenną dla funkcjonowania naszego mózgu i serca lecytynę, która nie dopuszcza do tego, by cząstki tłuszczu i cholesterolu przylegały do ścianek naczyń krwionośnych. Spożywając jajka, nie musimy więc szukać suplementów diety zawierających ją. Poza tym jajka są źródłem witamin i minerałów. Cała gama witamin zawarta w jednym małym jajku poprawia funkcjonowanie całego naszego organizmu. Witamina E opóźnia proces starzenia się oraz działającą przeciwrakowo, witaminy z grupy B poprawiają przebieg procesu metabolicznego, dzięki witaminie D z kolei budują się nasze kości, a witamina A dba o skórę. Bogactwo minerałów, takich jak cynk, żelazo, fosfor czy potas ułatwiają przebieg wielu procesów zachodzących w naszym organizmie oraz dbają o jego rozwój.

Mimo iż jajka i ich wpływ na nasze zdrowie jest tematem kontrowersyjnym, a kością niezgody jest cholesterol, wszyscy zgadzają się, uznając wiele korzyści płynących z dostarczanych przez jajko substancji i składników. Spożywając jajka poprawia się nasz wzrok, skóra staje się bardziej elastyczna i młoda, a kwasy tłuszczowe omega 3 wręcz obniżają cholesterol.

UWAGA!

Najzdrowsze są jajka na miękko, głównie ze względu na to, iż zbyt długie gotowanie jajek przyczynia się do utraty części ich ważnych składników, a sadzone wymagają zbyt dużej ilości tłuszczu, by je przygotować. Z czystym sumieniem możemy sobie jednak pozwolić na kilka jajek tygodniowo.

Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?

OCENA
5.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Jakie są zioła na zaparcia?

Jakie są zioła na zaparcia?

Katarzyna Kieś-Kokocińska / 2011-01-25 13:33:55

Na co pomaga kurkuma?

Na co pomaga kurkuma?

Redakcja / 2014-12-02 11:28:23

Alkohol a dieta - informacje

Alkohol a dieta - informacje

Joanna Rayzacher / 2010-07-28 13:25:09

Arnika – właściwości lecznicze, zastosowanie

Arnika – właściwości lecznicze, zastosowanie

Katarzyna Kieś-Kokocińska / 2011-03-07 15:04:37