Kiełki - właściwości

Dieta     dodano 2016-09-22
ocena

Kiełki wciąż stanowią nowość, rzadko włączaną do tradycyjnego menu przeciętnego Polaka. Stopniowo jednak zmieniamy nawyki żywieniowe, może warto zmienić także nasz stosunek do kiełków i uznać je za wartościowy składnik naszej diety?

Kiełki - właściwości

www.sxc.hu

Kiełki kojarzą nam się często z interesującą dekoracją półmiska wędlin na okolicznościowym stole. Znajdują się jedynie w regularnym jadłospisie osób, które interesują się zdrową żywnością. Zanim odrzucimy je z naszego codziennego menu, powinniśmy najpierw poznać korzyści, jaki płyną z ich spożywania.

Okazuje się, iż kiełki nie są wymysłem naszych czasów. Stosowano je już w starożytnych Chinach, wówczas uznawane były zarówno za produkt żywnościowy, jak i skuteczny lek. Obecnie występują zazwyczaj w diecie wegetariańskiej, która z wiadomych względów szuka roślin bogatych w witaminy i inne substancje odżywcze.

Naukowcy odkryli, iż w kiełkujących nasionach znajdują się bardzo duże ilości witamin, dzieje się to za sprawą aktywnych enzymów, które dodatkowo rozkładają białka, węglowodany i tłuszcze na związki proste – łatwo przyswajalne przez nasz organizm. Dzięki temu kiełki są nie tylko zdrowe, lecz także lekkostrawne. Udowodniono także, iż w kiełkach znajdują się duże zasoby soli mineralnych, cennych mikroelementów i innych substancji odżywczych. Co ciekawe, kiełki są zdecydowanie mniej kaloryczne od samych nasion, czy produktów, które są z nich wytwarzane.

Obecnie kiełki są badane pod kontem leczniczym. Odkryto, iż regularne spożywanie kiełków zdecydowanie wzmacnia system odpornościowy, uzupełniają niedobory składników mineralnych i witamin oraz przeciwdziałają wielu schorzeniom. Niewiele osób wie, iż niektóre kiełki (np. brokuł), wykorzystywane są w profilaktyce przeciwnowotworowej.

Dla wszystkich poszukiwaczy eliksiru młodości podajemy informację, iż kiełki są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, opóźniających procesy starzenia oraz będących kluczowym składnikiem, pozwalającym na utrzymanie doskonałej kondycji fizycznej i umysłowej. Warto także wiedzieć, że kiełki lucerny stanowią źródło łatwo przyswajalnego białka i żelaza, zaś kiełki soczewicy zawierają kwas foliowy, który działa krwiotwórczo. Do kiełkowania często wykorzystywane są także nasiona rzodkiewki, pszenicy, grochu, słonecznika, fasolki Mung i kukurydzy.

Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

OCENA
1.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Jakie są zioła na zaparcia?

Jakie są zioła na zaparcia?

Katarzyna Kieś-Kokocińska / 2011-01-25 13:33:55

Na co pomaga kurkuma?

Na co pomaga kurkuma?

Redakcja / 2014-12-02 11:28:23

Alkohol a dieta - informacje

Alkohol a dieta - informacje

Joanna Rayzacher / 2010-07-28 13:25:09

Arnika – właściwości lecznicze, zastosowanie

Arnika – właściwości lecznicze, zastosowanie

Katarzyna Kieś-Kokocińska / 2011-03-07 15:04:37