Przyprawy w diecie - właściwości i działanie

Dieta     dodano 2016-09-15
ocena

Słodki smak odżywia oraz chłodzi, uspokaja i łagodzi. Kwaśny podwyższa temperaturę ciała, jest, podobnie jak słodki, ciężki, działa na pobudzenie apetytu. Słony również należy do smaków o ciepłej potencji, stymuluje trawienie. Gorzki smak ma działanie chłodzące, jest lekki i występuje w mniejszej ilości niż inne smaki, często znajdowany w ziołach leczniczych. Smak cierpki także należy do smaków chłodzących oraz lekkich, o uzdrawiających właściwościach. Z kolei smak ostry należy do smaków gorących, jest lekki w swej naturze i działa wysuszająco. Czy stosowanie pikantnych przypraw jest zdrowe?

Przyprawy w diecie - właściwości i działanie

flickr.com

Według naturalnej medycyny indyjskiej, Ajurwedy, wszystkiemu, co możemy spożyć, przypisany jest jeden z sześciu smaków: a są nimi smak słodki, kwaśny, słony, gorzki, cierpki i ostry. Każdy produkt charakteryzuje się więc przypisanym mu smakiem, który z kolei  ma określone właściwości i funkcje, jakie pełni w organizmie. Niedobór  lub nadmiar któregokolwiek ze smaków może się wiązać z zaistnieniem braku równowagi w organizmie i tym samym prowadzić do powstania choroby.

Według Ajurwedy, matki wszystkich systemów medycznych na świecie, powinniśmy jeść jak najwięcej potraw o dominującym smaku gorzkim i cierpkim, smaki słodki i słony powinny być stosowane w umiarze, natomiast kwaśny i ostry w jak najmniejszych ilościach. Ajurwedyjska prawda jest nieco przewrotna, ponieważ gorzki i cierpki smak należą do tych, które lubimy najmniej. Ze względu na duży potencjał leczniczy potraw czy artykułów zawierających smaki te w większej ilości, są one zalecane w celu przyspieszenia uzdrawiania i regenerowania się naszego organizmu. W ten sposób jednak Ajurweda przestrzega nas przed nadużywaniem pozostałych smaków, szczególnie słonego, słodkiego i pikantnego, które w większych ilościach mogą nam zaszkodzić.

Pikantne przyprawy stymulują i sprawiają, że wydalamy toksyny wraz z potem. Poprawiają przemianę materii i działanie wszystkich funkcji naszego organizmu. Generują ciepło, przyspieszają trawienie i stanowią dobry środek przeciw przeziębieniom.

Według Ajurwedy pikantne przyprawy są zdrowe i niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, jednak dla każdego w innych ilościach. Osoby o potężniejszej budowie ciała, których organizm ma skłonność do nadwagi, a metabolizm przebiega wolno, mogą  z czystym sumieniem spożywać większe ilości pikantnych przypraw, które przyspieszą przemianę materii oraz poprzez zwiększenie się potliwości, pomogą organizmowi w procesie oczyszczania się z toksyn. Osoby mające skłonności do podrażnień żołądka, problemy z wrzodami, powinny zdecydowanie unikać pikantnych potraw, gdyż dla nich będą one niezdrowe, szczególnie spożywane w nadmiarze. Z kolei osoby mające w swym organizmie niedobór substancji odżywczych, mogą dodawać do potraw pikantne przyprawy, ale z umiarem. Jedynie tyle, by pobudzić proces trawienia.

Każdy organizm działa w sposób indywidualny i każdy z nas zmaga się z innego rodzaju problemami czy ograniczeniami, należy wziąć je wszystkie pod uwagę, planując dietę oraz wybierać odpowiednie dla siebie przyprawy w taki sposób, by nasz organizm skorzystał na tym jak najwięcej.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

OCENA
3.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Jakie są zioła na zaparcia?

Jakie są zioła na zaparcia?

Katarzyna Kieś-Kokocińska / 2011-01-25 13:33:55

Na co pomaga kurkuma?

Na co pomaga kurkuma?

Redakcja / 2014-12-02 11:28:23

Alkohol a dieta - informacje

Alkohol a dieta - informacje

Joanna Rayzacher / 2010-07-28 13:25:09

Arnika – właściwości lecznicze, zastosowanie

Arnika – właściwości lecznicze, zastosowanie

Katarzyna Kieś-Kokocińska / 2011-03-07 15:04:37