Rola węglowodanów w jedzeniu podczas diety

Dieta     dodano 2016-09-19
ocena

Częstym zaleceniem poradników o odchudzaniu jest wystrzeganie się węglowodanów. Czy jednak zasada ta dotyczy wszystkich węglowodanów? Które powinniśmy jeść, a które lepiej omijać w odchudzającej diecie?

Rola węglowodanów w jedzeniu podczas diety

www.sxc.hu

Węglowodany stanowią niezwykle istotny składnik naszego menu, przede wszystkim dlatego, iż są najważniejszym źródłem energii. Nie wszyscy wiedzą także, iż węglowodany pełnią w naszym organizmie bardzo pożyteczne funkcje - normalizują nabłonek jelit i florę bakteryjną, regulują pracę metabolizmu oraz poziom sytości i głodu.

Spożywanie węglowodanów w prawidłowych ilościach jest korzystne dla organizmu, zwłaszcza dla układu trawiennego. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że posiłki komponowane niemal wyłącznie na bazie węglowodanami zaowocują otyłością i cukrzycą, które z kolei przyczynią się do powstawania wielu, niezwykle uciążliwych i poważnych schorzeń.

Do najbardziej popularnych źródeł węglowodanów należą:

1. Nasiona roślin strączkowych - groch, fasola, soczewica, bób.
2. Ziarna - zboża, kukurydza, ryż.
3. Rośliny okopowe - ziemniaki, buraki cukrowe.

Nie powinniśmy spożywać węglowodorów w formie oczyszczonej, czyli pozbawionych mechanicznie lub w inny sposób błonnika i innych cennych mikroelementów, przez co ich wartość odżywcza sprowadza się do cukrów prostych. Spożywanie tego typu węglowodanów gwałtownie rośnie poziom cukru we krwi, jeśli nie zostanie on natychmiast spalony w trakcie wysiłku fizycznego, zamieni się w tłuszcz. Dieta bogata w węglowodory oczyszczone prowadzi nie tylko do otyłości, lecz także do cukrzycy, hipoglikemii, chorób serca, nadciśnienia, a nawet nowotworów. Tego typu węglowodory występują w produktach, których głównym składnikiem jest biała mąka, czyli makaronie, ciastach, płatkach kukurydzianych, białym pieczywie, ziemniakach. Powinniśmy wystrzegać się także cukru rafinowanego zawartego w słodyczach, gazowanych napojach i syropach.

Zdecydowanie zalecane jest spożywanie węglowodanych nieczyszczonych, czyli złożonych. Są one trudniejsze do strawienia, przez co proces przyswajania tego produktu jest bardziej długotrwały i korzystny dla naszego organizmu. Tego typu węglowodory znajdziemy w produktach pełnoziarnistych, kaszach i roślinach strączkowych, które w wyjątkowo efektywny sposób są pomocne w odchudzaniu.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

OCENA
3.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Jakie są zioła na zaparcia?

Jakie są zioła na zaparcia?

Katarzyna Kieś-Kokocińska / 2011-01-25 13:33:55

Na co pomaga kurkuma?

Na co pomaga kurkuma?

Redakcja / 2014-12-02 11:28:23

Alkohol a dieta - informacje

Alkohol a dieta - informacje

Joanna Rayzacher / 2010-07-28 13:25:09

Arnika – właściwości lecznicze, zastosowanie

Arnika – właściwości lecznicze, zastosowanie

Katarzyna Kieś-Kokocińska / 2011-03-07 15:04:37