Jak zrozumieć niemowlaka?

Dziecko     dodano 2015-06-29
ocena

Rodzice często podkreślają, jak bardzo chcieliby, aby ich niemowlę umiało przemówić. Byłoby to szczególnie potrzebne w sytuacji, gdy maluszek płacze i nie wiadomo co mu dolega. Wątpliwości pojawiają się również w sferze aktywności (co dziecko ma ochotę robić?) lub w obrębie rozszerzania diety (co niemowlę chciałoby zjeść?). Tymczasem okazuje się, że już pociecha w wieku niemowlęcym chce i porozumiewa się na swój sposób.

Jak zrozumieć niemowlaka?

photoxpress.com

Niestety znaczna część opiekunów zakłada, że jeszcze nie potrafiący mówić malec, nie wykazuje chęci do podjęcia „rozmowy” inną drogą. Wynika to trochę z często nieświadomego traktowania niemowlęcia w sposób przedmiotowy. Opieka rodzicielska skoncentrowana jest przede wszystkim na karmieniu, przewijaniu oraz innych czynności pielęgnacyjnych. Zakłada się przy tym, że maleństwo i tak nic nie rozumie, nie nawiązuje porozumienia, więc na kształtowanie kontaktu jeszcze przyjdzie czas. Nic bardziej mylnego!

UWAGA!

Już od pierwszych chwil po narodzinach dziecko sygnalizuje swoje potrzeby, pragnienia i lęki. Formą przekazu, na którą bliscy najbardziej reagują, jest płacz. Wbrew pozorom płacz nie jest jeden i ten sam. Z upływem czasu rodzicom coraz łatwiej będzie rozróżniać jego rodzaje w zależności od drażniącego czynnika (głodu, zmęczenia, zimna, gorąca, mokrej pieluchy, nudy, tęsknoty, itd.). Należy pamiętać, że w zależności między innymi od temperamentu - dziecko będzie głośno zawodziło lub cicho kwiliło.

Podstawą nawiązywania kontaktu jest zawsze obserwacja niemowlęcego zachowania, sposobu reagowania czy gestów. W nich tkwi źródło poznawania dziecka. Na ich podstawie dowiemy się jak czuje się w danej chwili maluszek, czy mu czegoś nie potrzeba. Oczywiście konieczny do tego jest czas. Tylko autentyczne przebywanie ze sobą wyczula na wzajemne zmiany. Szybkie odczytywanie i zaspokajanie potrzeb dziecka jest dla niego sygnałem, że jest rozumiane.

W trosce o rozszerzanie zakresu komunikacji należy zanurzać malucha w „kąpieli słownej”. Mówiąc inaczej, tylko obcowanie ze słowami przyczyni się do wytwarzania i poszerzania słownictwa u malca. Należy zwracać się do dziecka po imieniu, czytać mu książeczki i wspólnie je oglądać, a także opisywać i nazywać wszystko co znajduje się wokoło. Z czasem do gestów komunikacyjnych ze strony dziecka dołączy uśmiech oraz inne miny i grymasy twarzy. Wtedy rozmowa z niemowlakiem będzie o wiele łatwiejsza.

Często "rozmawiacie" ze swoim Maluchem? Potraficie odczytać, co oznacza np. jego płacz? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Jak ubrać dziecko do szkoły?

Jak ubrać dziecko do szkoły?

Sabina Maćkowicz / 2011-05-11 16:01:11

Dziecko wycofane – jak pomóc

Dziecko wycofane – jak pomóc

Anna Chmielewska / 2011-03-16 13:07:56

ADHD u dzieci

ADHD u dzieci

Katarzyna Matczuk / 2010-06-24 12:03:08

Angina u dzieci - objawy

Angina u dzieci - objawy

Łukasz Janecki / 2010-08-19 14:49:06