Executive coaching - definicja, na czym polega?

Edukacja    
ocena

Executive coaching to odmiana coachingu dedykowanego najwyższej kadrze menedżerskiej. Polega na pracy z osobami, które osiągnęły już znaczący sukces w zarządzaniu i są profesjonalistami. Stanowi alternatywę dla szkoleń, które poruszając bardziej ogólne problemy dotyczące szerszych grup pracowników, nie są już w stanie wiele zaoferować przedstawicielom top managementu. Specyfika executive coachingu opiera się na jego indywidualnym podejściu do każdego klienta, pełnym „szyciu na miarę” zgodnie z jego potrzebami.

Executive coaching - definicja, na czym polega?

photoxpress.com

To bardzo wysublimowana forma współpracy pomiędzy coachem a menadżerem, polegająca na zwiększaniu samoświadomości słabych i mocnych stron oraz stylów zachowań, motywowaniu do poszukiwania rozwiązań, pełniąca funkcję katalizatora dla oczekiwanych zmian.

Szkolenie dla najwyższej kadry menedżerskiej w formie executive coachingu odbywa się więc w pełni zindywidualizowanej formie. Proces ten rozpoczyna się od dogłębnej diagnozy potrzeb klienta, analizy jego atutów i ograniczeń, stylów przywódczych, poszukiwania obszarów, które należy rozwinąć, by osiągnąć oczekiwane rezultaty. Ta diagnostyka odbywa się z uwzględnieniem osobistych potrzeb menedżerów i istotnych dla nich wartości. To ważna perspektywa, która kreuje typ zarządzania lidera, wpływa na jego metody postępowania i wymaga uwzględnienia, by zachować komfort i wewnętrzną spójność pomiędzy pożądanymi a faktycznymi działaniami klienta.

UWAGA!

Executive coaching służy już nie szkoleniu, a osiąganiu mistrzostwa w dziedzinach takich jak zdolności zarządzania zespołem, myślenia strategicznego, zdolności przywódczych i komunikacyjnych, wywierania wpływu i perswazji czy podejmowania decyzji. Stanowi propozycję dla liderów, którzy potrzebują indywidualnie zaprojektowanego programu rozwoju własnych możliwości i pobudzenia do autorefleksji. Jest przydatnym narzędziem rozwoju zarówno w przypadku chęci dalszego rozwoju, jak i w sytuacjach impasu czy stagnacji zawodowej lub na etapach konieczności podjęcia strategicznych decyzji, dotyczących kierunku rozwoju kariery.

Executive coaching to również specyficzny rodzaj relacji pomiędzy coachem a menedżerem. Osoby należące do top managementu to ludzie o bogatych doświadczeniach. Ścieżka rozwoju jaką przeszli, mnogość sytuacji i wiedzy z jaką się zetknęli powoduje, że współpraca z nimi opiera się na niedyrektywnym podejściu. Organizując ten rodzaj coachingu dla swoich pracowników lub poszukując odpowiedniego coacha dla siebie, warto zwrócić uwagę na jego doświadczenia, biegłość w stosowaniu różnorodnych narzędzi diagnostycznych i elastyczność w dopasowaniu do potrzeb klienta. Najistotniejsze jest jednak to, czy nasze postrzeganie tej osoby, jej odbiór i samopoczucie przy niej, pozwolą na pełny komfort i zaufanie, które są niezbędne do efektywnego przeprowadzenia executive coachingu.

Co myślicie o executive coachingu? Spotkaliście się z nim kiedyś? Podzielcie się doświadczeniami.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

E-learning - zalety, wady

E-learning - zalety, wady

Katarzyna Aleksandrzak

Case study - co to, na czym polega?

Case study - co to, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak

Cel szkolenia BHP

Cel szkolenia BHP

Katarzyna Aleksandrzak