Jakie objawy powinny nas skłonić do podjęcia przemyślanych ćwiczeń grafomorycznych (najlepiej w konsultacji ze specjalistą)? Naszą uwagę powinny zwrócić nieskoordynowane ruchy rąk dziecka, ich mała sprawność oraz wykonywanie ze znacznym trudem prostych czynności graficznych. Niepokojące powinno być również bardzo niestaranne tworzenie prac plastycznych, ich zabrudzenia i niechlujność mimo wkładanego dużego wysiłku.

Celem ćwiczeń grafomotorycznych jest więc wyrabianie staranności w ruchach ręki, także w tych drobnych, wymagających precyzji, aby wypracować podstawy przynajmniej w miarę czytelnego pisma. Ćwiczenia możemy podzielić na cztery grupy. Do każdej z nich przypisuje się wiele zadań szczegółowych:

1) Ćwiczenia na usprawnianie całej ręki:

– rysowanie w powietrzu lub kijem na piasku linii poziomych i pionowych (z zachowaniem właściwego kierunku kreślenia), kół, prostych znanych figur geometrycznych,

– malowanie grubym pędzlem dużych powierzchni. Początkowo może być to po prostu zamalowywanie arkuszu papieru, a następnie dużych kół, plam oraz różnych form.

2) Ćwiczenia na usprawnianie całej ręki i palców (polecane przede wszystkim dla dzieci o zbyt dużym napięciu mięśniowym):

– lepienie z plasteliny,

– rzeźbienie w glinie,

– wykonywanie wydzieranek z kolorowego papieru,

– wylepianie form kulami zrolowanymi z krepiny,

– prace plastyczne z użyciem różnych materiałów: nawlekanie na nitki koralików, wyszywanki na tekturach z gotowymi otworami,

– wycinanie z papieru wielu kształtów.

3) Ćwiczenia graficzne (dokonywane ręką ustawiona jak do pisania). Podczas tego rodzaju ćwiczeń należy wyrabiać w dziecku nawyk odpowiedniej pozycji jak do nauki pisania, a także prawidłowy uchwyt ołówka:

– zarysowywanie kredkami gotowych konturów,

– odrysowywanie wzorów przy użyciu kalki technicznej.

4) Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania, uwzględniające przede wszystkim kreślenie szlaczków z zachowaniem prawidłowego kierunku.

Wszystkie podejmowane ćwiczenia wymagają systematyczności.

A jak Wasze dziecko radzi sobie z pisaniem, rysowaniem? Podzielcie się doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułZajęcia rewalidacyjne – co to, dla kogo, cele
Następny artykułJak poprawić sprawność fizyczną dziecka?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here