Mnemotechniki – rzymski pokój

Edukacja    
ocena

Metoda loci, znana bardziej jako rzymski pokój, jest jedną z najstarszych technik pamięciowych, sięgających V-VI wieku p.n.e. Twórcą był najprawdopodobniej Simonides z Keos. Już Rzymianie z niej korzystali, wybierając w pałacach pokoje oraz ich poszczególne elementy, na przykład zbroję czy palenisko. Dzisiaj stosuje się różne warianty tej metody szybkiego zapamiętywania.

Mnemotechniki – rzymski pokój

sxc.hu

Metodę loci można nazwać inaczej „systemem umiejscawiania”. Polega on na wyobrażaniu sobie, że na sprzętach lub w elementach znanego miejsca umieszczamy pojęcia, które mamy zapamiętać. Co więcej – metoda ta umożliwia zapamiętanie słów, nieraz ich długich zestawów, w odpowiedniej kolejności.

Rzymski pokój pozwala na wykorzystanie przeróżnych obiektów znajdujących się w: naszym mieszkaniu, w pokoju lub pomieszczaniu, w którym aktualnie przebywamy, na drodze pokonywanej codziennie do pracy lub szkoły czy chociażby w miejscu narysowanym na kartce papieru. Na wybranych obiektach umiejscawiamy w wyobraźni wizualizację słów, które mamy zapamiętać. Niezmiernie ważne jest tworzenie skojarzeń pomiędzy słowem a obiektem, na którym je umieszczamy.

Przykład pomoże nam w zrozumieniu istoty techniki. Na kartce zapiszmy na początek od 5 do 10 słów, które chcemy zapamiętać, na przykład słoń, gitara, cebula, itd. W pokoju, w którym przebywamy, wybierzmy kilka stałych punktów, na których umieścimy słowa, np. drzwi, okno, parapet, kaloryfer, łóżko. Ważne jest, aby miejsca te były ułożone w pewnym ciągu, szczególnie zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Ułatwi to zapamiętywanie w określonej kolejności. Teraz, tworząc skojarzenia, wiążemy słowo z obiektem, na przykład różowy słoń wchodzący przez drzwi, następnie gitara wisząca w oknie, itd. Sekret udanego zapamiętywania tkwi w sposobie tworzenia skojarzeń. Jak najbardziej mogą być one niezwykłe.

Oto kilka wskazówek do wykorzystania:

- Skojarzenia muszą być barwne, wyraziste, przykuwające uwagę, aktywne (czyli lepiej żeby zapamiętywany słoń wchodził przez drzwi, zamiast tylko w nich stał).

- Wskazane jest tworzenie śmiesznych skojarzeń, sytuacji czy żartów (słoń może być różowy, a na trąbie mieć wielki okulary).

- Wizualizację słów można w wyobraźni powiększać lub pomniejszać (np. gigantyczna mysz).

- Łatwiej będzie coś zapamiętać, jeśli w akcji umieścimy samych siebie (słoń wchodzi przez drzwi, a na jego trąbie widzimy siebie).

W kolejnych ćwiczeniach należy wydłużać ciągi słów do zapamiętania.

Czy wykorzystujecie tę technikę w uczeniu się? Dajcie znać w komentarzu.

OCENA
3.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

E-learning - zalety, wady

E-learning - zalety, wady

Katarzyna Aleksandrzak

Case study - co to, na czym polega?

Case study - co to, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak

Cel szkolenia BHP

Cel szkolenia BHP

Katarzyna Aleksandrzak