Visual merchandising - co to jest, na czym polega?

Edukacja    
ocena

Visual merchandising to gałąź marketingu handlowego. Jest określeniem odnoszącym się do szerokiego zestawu działań i kreacji, służących takiej kompozycji wszelkich elementów wizualnych przestrzeni sklepu (i innych miejsc handlu, jak kawiarnie, restauracje itp.), która będzie prowadziła do wzrostu sprzedaży. Visual merchandising to połącznie wielu dziedzin wiedzy: projektowania wnętrz i oświetlenia, materiałoznawstwa, psychologii, znajomości najnowszych trendów, marketingu i reklamy. Pracownicy działów zajmujących się kreacją VM powinni posiadać nie tylko zdolności artystyczne i być kreatywni, ale również posiadać umiejętności organizacyjne, i bogatą wiedzę teoretyczną. Dlatego jest to praca tylko dla tych osób, które dobrze radzą sobie z interdyscyplinarnymi wymaganiami wobec ich umiejętności i wiedzy.

Visual merchandising - co to jest, na czym polega?

photoxpress.com

Część visual merchandisingerów decyduje się na współpracę z firmami, które zajmują się kreacją witryn i wnętrz sklepowych na zlecenie. Niektórzy otwierają własne studio lub trafiają do działów dużych sieci sklepowych, które posiadają zasoby specjalistów pracujących nad VM dla konkretnej marki. Większe przedsiębiorstwa mają zazwyczaj spójną koncepcję działań visual merchandisingowych, dzięki czemu sklepy czy punkty usługowe danej marki są rozpoznawalne niezależnie od miejsca na świecie, w którym je odwiedzimy. W każdym z tych miejsc zasady ekspozycji produktu są jednakowe.

Działania VM możemy dostrzec również podczas codziennych wizyt w supermarketach. Nie bez powodu kasy sklepowe są otoczone półkami ze słodyczami i innymi niezbędnikami dla nudzących się w kolejce dzieciaków, czekających aż rodzice zakończą zakupy. Specjaliści od visual merchandisingu wiedzą, że to najlepsze miejsce dla ekspozycji tego typu towaru i gwarancja podniesienia zysków. Podobnie jest z ustawieniem artykułów na półkach. Najbardziej pożądane dla dostawców asortymentu są te, które znajdują się na wysokości wzroku klienta. W końcu jak często schylamy się na sam dół regału i przeszukujemy jego tyły, w celu wybrania koncentratu pomidorowego czy makaronu? Przypuszczam, że większość z nas robi to tylko, jeśli jest wyjątkowo zdeterminowana, by zdobyć produkt konkretnej marki.

Zazwyczaj wrzucamy do koszyka to, co najlepiej wyeksponowane i najłatwiej dostępne. Specjaliści od VM to też doskonale wiedzą. Działania VM są łatwe do zaobserwowania również w sklepach odzieżowych dla młodzieży, gdzie za pomocą muzyki, klubowego oświetlenia i odpowiednich mebli kreuje się przestrzeń przyjazną dla określonych grup odbiorców. Visual merchandising w dużej mierze opiera się na mechanizmach skojarzeń oraz regułach rządzących percepcją i przyciąganiem uwagi, dlatego tak trudno oprzeć się jego urokowi.

Co myślicie o visual merchandising? Jest skuteczny? Podzielcie się opiniami.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

E-learning - zalety, wady

E-learning - zalety, wady

Katarzyna Aleksandrzak

Case study - co to, na czym polega?

Case study - co to, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak

Cel szkolenia BHP

Cel szkolenia BHP

Katarzyna Aleksandrzak