Prawo wymaga, aby spisany statut posiadały fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne, spółdzielnie, przedsiębiorstwa państwowe, partie polityczne, stowarzyszenia, związki zawodowe, jednostki badawczo rozwojowe, spółki komandytowo-akcyjne, spółki akcyjne, szkoły wyższe, fundacje, związki wyznaniowe, a także koła naukowe. Statut będzie wymagany przy rejestracji osoby prawnej w Krajowym Rejestrze Sądowym czy w rejestrze administracyjnym.
Wymagania co do formy i treści poszczególnych rodzajów statutów określają każdorazowo inne przepisy. Podczas formowania statutu przedsiębiorstwa warto posiłkować się wiedzą specjalistów z zakresu prawa gospodarczego. Można również przyjrzeć się już sformułowanym statutom spółek akcyjnych, towarzystw emerytalnych czy przedsiębiorstw handlowo usługowych, w zależności od formy działalności jaką zamierzamy statutem opisać.
Pomimo że dla każdej działalności statut będzie nieco inny istnieją wspólne założenia dla wszystkich. Statut powinien na wstępie zawierać tytuł, a w nim nazwę przedsiębiorstwa, a także informację o tym że jest tekstem jednolitym, z datą jego spisania. W pierwszej części statutu do czynienia będziemy mieć z postanowieniami ogólnymi. Zawarte w niej informacje dotyczyć będą nazwy siedziby i terenu działania, krótkiego opisu przedmiotu działania przedsiębiorstwa oraz oznaczenia czasu trwania.
Drugi paragraf w całości poświęcony będzie przybliżeniu przedmiotowi działalności przedsiębiorstwa. W nim zawarte powinny zostać wszelkie formy prowadzonej działalności wraz z podaniem ich oznaczenia. Paragraf trzeci traktować powinien o władzach przedsiębiorstwa. Zawarte w nim będą informacje o członkach i zakresie ich władzy, sposobie podejmowania decyzji oraz uprawnieniach do reprezentowania. Prawach i ciążących na nich obowiązkach. Paragraf piąty mówić powinien o kapitale zakładowym, znajdą się w nim również informacje o głównych akcjonariuszach, następny w kolei mówić będzie o depozytariuszach.
Źródła finansowania są kolejnym paragrafem. Sposób zaciągania zobowiązań, zasady dokonywania zmian statutu, informacje o jednostkach terenowych, mogą być kolejnymi zapisami statutu. Liczba zawieranych paragrafów zależy od potrzeb niemniej wymienione pierwsze pięć powinno obowiązkowo znaleźć się w statucie przedsiębiorstwa. Tekst zamykają postanowienia końcowe, w których mogą znajdować się informacje na temat powodów mogących wpłynąć na zakończenie działalności przedsiębiorstwa czy na przykład definicje użytych pojęć. W postanowieniach końcowych powinno zostać zawarte zdanie o przepisach prawa regulujących te kwestie, które nie zostały uregulowane statutem.
Uwaga!
Każdorazowa zmiana statutu, nawet jeśli dotyczy zmiany numeracji, musi zostać zgłoszona do Krajowego Rejestru Sądowego, na odpowiednim formularzu, w ciągu siedmiu dni od daty dokonania zmiany. Poza wypełnionym formularzem, należy przedłożyć jednolity tekst statutu oraz dokumenty potwierdzające zmianę (uchwała o zmianie statutu).
Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.