Dlaczego warto być własnym szefem?

Rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej w Urzędzie Gminy nie jest objęta opłatą, podobnie jest ze zgłoszeniem do ZUS.
Własna firma pozwala przedsiębiorcy na wprowadzenie dodatkowych oszczędności związanych z odliczeniami od dochodu wielu wydatków. Wśród nich wymienić można zakup i koszty użytkowania samochodu firmowego, sprzętu komputerowego, oprogramowania, aparatów fotograficznych (pozostających w związku z prowadzoną działalnością).

Z drugiej strony istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od określonych zakupów, co zmniejsza ich realne koszty.

Od strony psychologicznej własna działalność gospodarcza to dobre rozwiązanie przede wszystkim dla osób przedsiębiorczych i ceniących sobie niezależność. Brak kontroli szefa, nienormowany czas pracy i decydowanie o tym ile i kiedy się pracuje oraz o czasie przebywania na urlopie wypoczynkowym to niewątpliwe zalety własnej działalności gospodarczej. Dodatkowe korzyści to regulacja poziomu dochodu poprzez samodzielne decydowanie o inwestycjach i zakresie działalności.

Jakie koszty ponosi przedsiębiorca?

Jedynym obciążeniem finansowym firmy w momencie jej zarejestrowania jest opłata za rejestrację, jako płatnika VAT. Urząd Skarbowy pobiera wówczas opłatę w wysokości 170zł.

Dla każdego przedsiębiorcy regularne koszty stanowią składki ZUS. Musi on pokryć je z własnej kieszeni i być może dlatego wydają się one tak dotkliwe i stanowią główną barierę dla osób rozważających realizację własnego pomysłu na biznes. Jest to błędne myślenie, bowiem nie tylko przedsiębiorcy, ale każda osoba aktywna zawodowo opłaca składki ubezpieczeniowe.

Na jakim poziomie kształtują się składki ZUS?

Jeśli przedsiębiorca jest zaliczany do określonej ustawowo grupy nowych przedsiębiorców, wówczas przez okres pierwszych dwóch lat od zarejestrowania firmy ma prawo do obniżonych składek, łączna kwota ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego wynosie wtedy 366,63 zł. Jeśli nie może korzystać ze stawek preferencyjnych, wówczas miesięczne składki wyniosą 890,14 zł. Z kolei, jeżeli osoba rozpoczynająca działalność jest jednocześnie zatrudniona to zobowiązana jest jedynie do opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 243,39 zł. Poziom składek podany jest według stanu na dzień 20.09.2011r.

Pozostałe koszty

Pozostałe koszty prowadzenia działalności pozostają względne. Księgowość można poprowadzić samemu lub zlecić firmie zewnętrznej. Ceny takiej usługi uzależnione są od ilości dokumentów księgowych i zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

W obecnych czasach rynek wymusza też posiadanie własnej strony internetowej, którą w wariancie podstawowym można zarejestrować za darmo. Wykupienie miejsca na serwerze i dodanie treści w wersji podstawowej wiąże się z wydatkiem minimalnym około 300 zł na rok. Nie jest to jednak inwestycja wymagana na stracie każdej nowo utworzonej firmy.

Ponad finansowymi kosztami stoją jeszcze aspekty psychologiczne. Własna firma wiąże się często z poczuciem niepewności i braku stabilizacji. Jednak nasza rzeczywistość gospodarcza nie zapewnia stabilizacji żadnemu pracownikowi ani nawet największej firmie z wieloletnimi tradycjami. Przywołać tu można przykłady bankructwa międzynarodowych korporacji i upadki wielkich banków.

Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here