Pracownicy

Zazwyczaj największym kosztem dla pracodawcy są wynagrodzenia pracowników. Na początkowym etapie działalności większość właścicieli firm unika zatrudniania etatowych pracowników –  gdyż właśnie to wiąże się z największym obciążeniem – i stara się jak najwięcej czynności wykonać sam lub wspomagać się pracownikami na umowę zlecenie którzy mogą  pomagać dorywczo, w miarę potrzeby.  Przychodzi jednak moment kiedy zatrudnienie pełnoetatowych pracowników staje się koniecznością, wtedy trzeba liczyć się z kosztami badań lekarskich, szkoleń BHP i oczywiście pensji, ubezpieczenia i podatków.

Koszty lokalu

Oprócz pracowników jednym z głównych obciążeń finansowych dla przedsiębiorcy jest utrzymanie lokalu firmowego. Trzeba tu się liczyć z kosztami takimi jak: czynsz,  opłaty za prąd, gaz, wodę, media itp. Wydatki poniesione na lokal, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.  Jeżeli posiadamy odpowiednie warunki można zdecydować się na rejestrację firmy w miejscu zamieszkania wówczas koszty uzyskania przychodów oblicza się w oparciu o wskaźnik udziału powierzchni przeznaczonej do prowadzenia działalności w ogólnej powierzchni nieruchomości.

Reklama i marketing

Każda firma wymaga dobrego wypromowania. Bez reklamy i działań marketingowych ciężko zaistnieć na rynku, a takie działania oczywiście kosztują.  Aby stworzyć rozpoznawalny przez klientów wizerunek  firmy trzeba zainwestować m.in. w: wizytówki, ulotki i foldery, papier do korespondencji i koperty,  stronę w Internecie, reklamę w prasie.

Do stałych wydatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczyć można m.in. koszty  księgowości, wywozu śmieci, doradztwa prawnego, koszty samochodu firmowego itp.

Czy ponieśliście jakieś dodatkowe koszty prowadzenia działalności gospodarczej?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here