Zakwasy - jak sobie z nimi radzić?

Fitness     dodano 2016-09-15
ocena

Zakwasy mięśni są wynikiem drobnych uszkodzeń struktury mięśnia, powstałych w wyniku aktywnego wysiłku fizycznego. W momencie kiedy uprawiamy intensywnie sport, dźwigamy ciężkie przedmioty, biegniemy za autobusem dłużej niż nam się zdarzało, w naszych mięśniach powstają drobne (mikroskopijne) naderwania – stąd odczuwany ból. Mięśnie się jednak regenerują szybko, stając się jednocześnie większe i silniejsze.

Zakwasy - jak sobie z nimi radzić?

photoxpress.com

Jeśli uprawiamy daną aktywność sportową i często czujemy zakwasy mięśni to znak, że cały czas stają się one mocniejsze i większe. Jak sobie jednak radzić z bólem towarzyszącym rozbudowie mięśnia? Czy są sposoby na zażegnanie nieprzyjemnego uczucia?

Typowa dolegliwość związana z zakwasami mięśni to ból mięśnia, który był szczególnie aktywny podczas wysiłku, może być związany z jego chwilowym osłabieniem. Nie ogranicza jednak ruchu, choć podczas jego wykonywania będziesz odczuwać większy lub mniejszy ból, w zależności od intensywności ćwiczeń oraz uszkodzenia mięśnia. Mięsień może być także napięty.

Remedium na zakwasy mięśniowe to delikatne rozciąganie tychże mięśni, tak, by pozbyć się napięcia oraz, aby polepszyć krążenie krwi w bolesnej części ciała, co pozwoli pozbyć się z mięśnia kwasu mlekowego, którego stężenie wzrasta wraz z intensywnością wysiłku, co również potęguje ból. Zobaczysz, że po kilku rozciągających ćwiczeniach ból się zmniejszy.

Spróbuj kąpieli na przemian zimną i gorącą wodę. Ma uśmierzać ból mięśni.

Pomocny w tego typu dolegliwościach jest też masaż. Rozluźnia on bowiem napięcie mięśnia, którego zakwasy stają się mniejsze.

Możesz zażyć lek przeciwbólowy o działaniu antyzapalnym, jakkolwiek nie usunie on problemu, jedynie uśmierzy ból tymczasowo.

Aby zapobiec powstawaniu zakwasów, pamiętaj o dokładnej rozgrzewce przed przystąpieniem do uprawiania aktywności, która może spowodować ich pojawienie się. Podobnie po zakończeniu wysiłku wykonaj kilka delikatnych ćwiczeń rozciągających. Wykonuj wszelkiego rodzaju ćwiczenia oraz uprawiaj sporty z głęboką świadomością swojego ciała i jego granic. Nie staraj się za wszelką cenę osiągnąć najlepszych wyników. Znajomość własnych ograniczeń pozwoli ci cieszyć się ruchem i uniknąć przykrych dolegliwości.

Jeśli ból mięśnia ogranicza jego ruch, może to oznaczać, że mięsień jest naderwany lub wystąpiło poważniejsze jego uszkodzenie. Wtedy zrezygnuj z rozciągania i pozwól mięśniowi odpocząć. Jeśli ból jest większy niż zazwyczaj w przypadku zakwasów lub nie przechodzi po paru dniach, skonsultuj się z lekarzem.

Znacie inne sposoby na radzenie sobie z zakwasami? Opowiedzcie o nich w komentarzach.

OCENA
3.67
OCEŃ PORADĘ
Technika wykonywania ćwiczeń

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Jaki sprzęt do ćwiczeń brzucha?

Jaki sprzęt do ćwiczeń brzucha?

Sylwia Załuńska / 2010-12-28 15:26:46

Na czym polega trening insanity? + film

Na czym polega trening insanity? + film

Sylwia Załuńska / 2010-12-22 10:46:15

6 Weidera - ćwiczenia

6 Weidera - ćwiczenia

Joanna Rayzacher / 2010-08-02 13:10:02

Co to jest pilates?

Co to jest pilates?

Miłosz Roborzyński / 2010-06-24 13:23:38