Fazy snu

Informator     dodano 2016-05-31
ocena

Ponieważ we śnie spędzamy jedną trzecią naszego życia, ważne jest, aby spać odpowiednio długo, na wygodnym łóżku, w wywietrzonym pokoju. Zdrowy nocny sen wpływa na nasze samopoczucie, uspokaja nas i poprawia funkcjonowanie umysłu.

Fazy snu

photoxpress.com

Odkrycie fal mózgowych pozwoliło na przeprowadzenie badania EEG, które przyniosło możliwość prowadzenia badań nad snem (rozpoczęły się one w latach 50-tych). W trakcie badań nad wyodrębnieniem faz snu pacjenci byli wielokrotnie rozbudzani.

Analiza przebiegu snu

1. W czasie niektórych momentów osoby badane nic nie pamiętały z tego co im się śniło. Te fazę nazwano później REM (rapid eye movement), ponieważ podczas niej występuje niekontrolowany ruch gałek ocznych. Jest to bardzo ważna faza snu, gdyż w niej występują marzenia senne. Ruchy gałek ocznych są zauważalne, a wynika to z faktu, iż śniąc – widzimy senną rzeczywistość. Bodźce z zewnątrz są przez nas ignorowane. Na tym etapie występuje „paraliż senny”

2. Gdy zamykamy oczy i zasypiamy to aktywność naszego mózgu stopniowo ulega wyciszeniu, a cały organizm się uspokaja. Wtedy zanika rytm Beta a pojawia się Alfa (inaczej faza 0), nie jest to jednak jeszcze faza pełnego snu. Dopiero zaczynamy zasypiać i będzie to trwało koło kwadransa, niektórym osobom towarzyszy, wtedy uczucie opadania lub kołysania. Fale mózgowe pracują coraz wolniej i nadchodzi faza snu Theta. W tym czasie tracimy kontakt z rzeczywistością, a w naszym umyśle pojawiają się nielogiczne obrazy oraz skojarzenia. Rozpoczyna się I FAZA snu, nasz mięśnie są rozluźnione a obudzeni teraz, nie pamiętalibyśmy, że w ogóle spaliśmy.

3. FAZA II charakteryzuje się stopniowym wyłączaniem świadomości oraz obniżeniem częstotliwości fal mózgowych. Co jakiś czas pojawiają się „wrzeciona snu” czyli wstawki szybkich fal.

4. FAZA III – dominują fale Delta, a zanikają Theta. Jest to etap snu wolnofalowego, w której spowalnia się oddech oraz ustają ruchy gałek ocznych, spada ciśnienie tętnicze i temperaturaciała. W tej fazie snu do krwi przedostaje się hormon wzrostu. Jest to okres największej regeneracji organizmu i najzdrowszego snu. Pierwsza część tego cyklu trwa około 70-90 minut i fale mózgowe zaczynają przyspieszać. Teraz w odwrotnej kolejności niż przy zasypianiu, nasz mózg przechodzi przez stadia snu od 4 do 1.

UWAGA!

Sen jest bardzo ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Badania wykazały, iż można normalnie funkcjonować bez jedzenia nawet przez 3 dni, ale już po 24 h deprywacji sennej u osób poddanych eksperymentowi występowały halucynacje, problemy z koncentracją i pamięcią. Długotrwały brak snu może prowadzić nawet do śmierci.

Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?

OCENA
3.50
OCEŃ PORADĘ
E-papieros - działanie

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Żywność modyfikowana genetycznie - czym jest?

Żywność modyfikowana genetycznie - czym jest?

Joanna Białek / 2010-07-06 14:14:17

Suszone morele - właściwości

Suszone morele - właściwości

Joanna Białek / 2010-08-13 13:23:41

Fazy snu

Fazy snu

Joanna Rayzacher / 2010-07-20 15:37:06

Skutki palenia na pusty żołądek

Skutki palenia na pusty żołądek

Katarzyna Matczuk / 2010-06-24 14:58:40