Pomyłka w przelewie lub zleceniu stałym

Konta bankowe     dodano 2016-07-21
ocena

Dzięki rozwojowi internetu i bankowych aplikacji mobilnych dokonujemy coraz większą liczbę przelewów. W dzisiejszych czasach nawet drobną kwotę, którą mamy oddać znajomemu możemy w szybki sposób przelać na jego rachunek bankowy. Problem może pojawić się jeśli na przykład wyślemy przelew niewłaściwej osobie. I choć zamieścimy w formularzu przelewu dane osoby, do której chcemy przekazać środki, jednak numer rachunku będzie niepoprawny, wówczas przelew zostanie zrealizowany.

Pomyłka w przelewie lub zleceniu stałym

pixabay.com

Identyczna sytuacja ma miejsce w przypadku błędnie wykonanego zlecenia stałego. Odzyskanie środków już zaksięgowanych nie będzie łatwe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa banki nie muszą sprawdzać czy numer rachunku bankowego, podanego  w formularzu przelewu lub zlecenia stałego rzeczywiście należy do osoby wskazanego jako odbiorca przelewu.

Jak zatem możemy odzyskać zrealizowaną płatność? Musimy zwrócić się do banku z prośbą o zwrot wykonanej transakcji. Procedura zwrotu nie jest jednak taka prosta. Jeśli wykonywaliśmy dyspozycję wewnątrz banku, bank skontaktuje się z właścicielem rachunku, na którego konto błędnie zostały przekazane środki  Musi on wyrazić zgodę na zwrot środków. Zgoda musi zostać udzielona w formie pisemnej lub podczas nagrywanej rozmowy.

Jeżeli nasze środki zostały przelane na konto w innym banku, wówczas banki miedzy sobą komunikują się w celu zwrotu płatności. W tym przypadku bank odbiorcy przelewu kontaktuje się z klientem w sprawie zgody na cofnięcie przelewu. Ze względu na konieczność kontaktu bezpośredniego z klientem, cały proces zwrotu błędnie zleconego przelewu może trwać długo, a dodatkowo nie gwarantuje, że odzyskamy środki. Osoba, na której konto one trafiły może nie wyrazić zgody na anulowanie transakcji.

W takim przypadku nasz bank odrzuci naszą prośbę, zaś środki nie wrócą na nasze konto. Nie należy jednak obawiać się, że wprowadzając rachunek bankowy do formularza przelewu po prostu pomylimy się w jednej cyfrze rachunku. W takim wypadku nasz przelew nie zostanie zrealizowany, bowiem numer rachunku bankowego składa się z pierwszych dwóch cyfr kontrolnych, które w przypadku zmiany jednej cyfry w całym numerze rachunku, zmienią się, zatem otrzymamy komunikat o błędnym numerze rachunku.

Najpopularniejszą możliwością pomyłki może być wybranie złego odbiorcy zdefiniowanego lub zapłata złego szablonu płatności, np. zamiast za gaz opłacimy należną kwotę do dostawcy prądu. W takim jednak przypadku nadpłata u jednego z usługodawców spowoduje, że w przyszłości zapłacimy mniej, na kolejnej fakturze. Pozostaniemy jednak bez tych  środków do dyspozycji.

Wysłaliście kiedyś przelew na zły rachunek? Czy udało Wam się odzyskać pieniądze i jak wyglądały formalności? Dajcie znać.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Jaki jest czas realizacji przelewu zagranicznego?

Jaki jest czas realizacji przelewu zagranicznego?

Redakcja / 2012-03-06 15:07:19

Co wpisać w tytule przelewu?

Co wpisać w tytule przelewu?

Redakcja / 2012-04-12 13:16:01

Czy można cofnąć przelew?

Czy można cofnąć przelew?

Karolina Wyszogrodzka / 2011-03-04 14:42:22

Hasło SMS czy Token GSM - co bezpieczniejsze?

Hasło SMS czy Token GSM - co bezpieczniejsze?

Marcin Łabuś / 2011-09-26 11:47:12