Wspomniany produkt dość mocno odróżnia się od konwencjonalnych kredytów. Poznanie mechanizmu jego funkcjonowania pozwala odpowiedzieć na pytanie, dlaczego są one przeznaczone tylko dla wąskiej grupy klientów.

Tylko jedna duża rata

Kluczowym elementem kredytu balonowego jest tak zwana rata balonowa. Jej wysokość jest nieproporcjonalnie duża w stosunku do pozostałych płatności – może przekraczać nawet 50% wartości nabywanego pojazdu. Warto zauważyć, że ta kluczowa płatność nie jest wliczana do szacunku zdolności kredytowej. W związku z tym posiadacz takiego kredytu będzie znajdował się w lepszej sytuacji, jeżeli zechce zaciągnąć kolejne zobowiązanie. Taki mechanizm rozliczeń przyczynia się również do minimalizacji kosztów odsetkowych, co ma niebagatelne znaczenie w przypadku pojazdów o większej wartości.

Kredytu balonowe funkcjonują w kilku wariantach. Najczęściej spotykana opcja wiąże się z koniecznością wniesienia sporego wkładu własnego w chwili zakupu (na przykład 33%). Pozostała część kredytu jest regulowana za pomocą rat balonowych, które są spłacane w określonych przedziałach czasowych (np. 2 płatności po 33% wartości pojazdu w odstępach rocznych).

Warto zaznaczyć, że w dobie kryzysu na rynku motoryzacyjnym niektóre banki zupełnie zrezygnowały z naliczania odsetek oraz prowizji od udzielenia kredytu. W związku z tym kredyt balonowy staje się niemal darmowy. Słowo „niemal” ma tutaj spore znacznie, ponieważ banki nie zrezygnowały z ubezpieczenia takiego produktu. Klient prócz standardowej polisy od skutków utraty pracy może również wykupić nieobowiązkowe ubezpieczenia od utraty wartości pojazdu. Chroni ono przed sytuacją, kiedy na wskutek uszkodzenia pojazdu klient nie będzie mógł zrealizować planu spłaty rat balonowych za pomocą środków uzyskanych dzięki sprzedaży pojazdu (osobie prywatnej lub dilerowi).

W tym kontekście warto wspomnieć, że omawiana forma kredytowania jest dogodna dla osób, które lubią często zmieniać swoje pojazdy. Banki nie zabraniają stosowania wspominanego wybiegu (sprzedaży pojazdu w celu uregulowania raty balonowej) pod warunkiem, że zbywający dopełni wszystkich wymaganych formalności.

Rozwiązanie idealne?

Po omówieniu specyficznych cech kredytu balonowego można się pokusić o wskazanie wszystkich jego zalet oraz wad.

Zalety:
– niski koszt kredytu;
– mniejsza redukcja zdolności kredytowej w porównaniu z konwencjonalnymi produktami;
– możliwość dogodnego pozbycia się pojazdu poprzez odsprzedaż dilerowi.

Wady:
– konieczność posiadania wysokiego wkładu własnego;
– oferta kredytów balonowych obejmuje najczęściej te modele, które sprzedają się słabo.

Czy kredyty z ratą balonową mogą być niebezpieczne dla kredytobiorców? Co o tym sądzicie?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here