Jak przygotować samochód do zimy?

Motoryzacja     dodano 2015-10-26
ocena

Zima jest ciężką porą roku zarówno dla auta, jak i dla kierowcy. Aby mieć pewność, że zimowego poranka uda nam się odjechać samochodem spod domu, warto się odpowiednio wcześniej do zimy przygotować.

Jak przygotować samochód do zimy?

photoxpress.com

Duże mrozy na przemian z odwilżami, duża wilgotność, sól na drodze, to wszystko bardzo niekorzystnie wpływa na nasze pojazdy. Jednak przed znaczną częścią z tych czynników możemy nasze auta chronić, nie ponosząc zbyt wysokich kosztów.

Przygotowania do zimy warto zacząć jeszcze jesienią, skorzystać z jeszcze ciepłych dni i poświęcić trochę czasu dla naszego pojazdu.

Pierwszym krokiem powinno być solidne umycie samochodu. Następnie warto lakier pokryć dobrej jakości woskiem, ze szczególnym uwzględnieniem krawędzi błotników i wszelkich okolic szczególnie narażonych na kontakt z solą oraz piaskiem z zimowych dróg.

Uszczelki drzwiowe również przemywamy na mokro, a po wyschnięciu smarujemy specjalnym środkiem utrudniającym ich przymarzanie.

Całe wnętrze auta dokładnie odkurzamy, czyścimy dywaniki. Unoszące się w powietrzu cząsteczki kurzu osiadają na szybach powodując zwiększone osadzanie się pary wodnej.

Jeżeli w okresie letnim używamy filcowych dywaników podłogowych na zimę, lepiej zmienić je na gumowe z odpowiednio uformowanymi brzegami. Śnieg naniesiony na butach, topiąc się, nie będzie wsiąkał w wykładzinę, powiększając zawilgocenie wnętrza. Ponadto o wiele łatwiej uprzątnąć zabrudzenia po prostu wytrzepując zawartość gumowego dywanika na zewnątrz samochodu.

Szyby od wewnątrz dokładnie myjemy i odtłuszczamy. Następnie możemy je także pokryć specjalną substancją zapobiegającą osadzaniu się pary wodnej. Przed nałożeniem tego specyfiku szyba musi być dokładnie osuszona.

Warto również przed zimą skontrolować stan filtra przeciwpyłkowego, jest to dobry moment na jego wymianę. Po suchych letnich dniach będzie na pewno pełny kurzu I pyłków z drzew. Zabrudzony filtr przeciwpyłkowy może znacząco wpłynąć na parowanie szyb, jak również niemiły zapach we wnętrzu.

Następnie przenosimy się z pracami pod maskę samochodu.
Zbiorniczek płynu spryskiwacza napełniamy zimowym płynem odpornym na zamarzanie, co najmniej do -22 st. C. Jeżeli w zbiorniczku mamy jeszcze resztki letniego płynu, dolewamy do pełna zimowego, pamiętając jednak o tym, że ta mieszanka nie będzie odporna na większe mrozy.

Jeżeli mieszkamy w okolicy, w której występują wyjątkowo silne mrozy, można zastosować zimowy płyn w koncentracie i rozrobić go w odpowiednich proporcjach podanych na opakowaniu przez producenta.

Jeżeli od dłuższego czasu zwlekaliśmy z wymianą kabli zapłonowych, to teraz jest na to idealny moment. W wilgotne dni stare, uszkodzone kable mogą uniemożliwić uruchomienie auta.

Jeżeli kable są w dobrym stanie, można je wilgotną szmatką przetrzeć z powierzchownych zabrudzeń. Każde zabrudzenie izolacji kabli sprzyja powstawaniu przebić elektrycznych.

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie stanu akumulatora i temperatury zamarzania płynu chłodniczego.

Te dwie czynności najlepiej wykonać w warsztacie mechanicznym. Fachowcy sprawdzą stan akumulatora oraz poziom ładowania z alternatora. Gdy zajdzie potrzeba zalecą wymianę akumulatora lub jego doładowanie prostownikiem.

Płyn w układzie chłodzenia sprawdzą pod kątem odporności na zamarzanie. Jeżeli w czasie lata dolewaliśmy do płynu wody destylowanej, temperatura zamarzania mogła się znacznie zmienić od tej zakładanej przez producenta. I tu też mamy dwie opcje postępowania. Możemy zlecić wymianę całego płynu chłodniczego lub odlać część i uzupełnić koncentratem.

Ta druga opcję jest trochę ryzykowna, ze względu na trudności w dokładniejszym ustaleniu temperatury zamarzania takiej mieszanki.

Gdy prognozy pogodowe mówią o nadchodzących przymrozkach zmieniamy opony na zimowe. Nie czekajmy na pierwsze opady śniegu, zaoszczędzi nam to nerwów w kolejkach do wulkanizatorów jak również wpłynie na nasze bezpieczeństwo. Jeżeli mamy gdzie przechowywać koła zimowe warto zainwestować w drugi komplet felg, nawet stalowych i założyć na nie opony zimowe, aby mieć dwa gotowe komplety.

Jeżeli zimą planujemy wyjazd w góry, zakupmy łańcuchy i na sucho przetrenujmy ich zakładanie. O wiele lepiej wykonać ten manewr z instrukcją, na spokojnie, w dodatniej temperaturze niż później denerwować się na poboczu ze zmarzniętymi rękami. Sprawdź, jak założyć łańcuchy na koła?

Kolejnym krokiem jest zaopatrzenie się w odpowiednie specyfiki i przyrządy przydatne zimą w samochodzie.

Dobra szczotka z odpowiednio długą rączką znakomicie ułatwia odgarnięcie śniegu z auta. Skrobaczka do szyb z solidnego materiału, żeby nie złamała się przy pierwszym użyciu. Przedniej szyby nie powinniśmy oczyszczać z lodu I szronu skrobaczką. Może to powodować powstawanie na szybie rys, które nocą, a zwłaszcza przy opadach deszczu mocno pogarszają widoczność, powodując powstawanie refleksów świetlnych.

Na przednią szybę najlepiej zakładać specjalną matę przytrzaskiwaną na końcach przez drzwi I dociskaną przez wycieraczki. Z pewnością montaż i demontaż takiej maty zajmuje znacznie mniej czasu niż drobiazgowe skrobanie szyby. Jeśli nie mamy takiej maty, a nie chcemy używać skrobaczki, możemy użyć odmrażacza w sprayu. Przed jego użyciem należy odgarnąć dokładnie śnieg z szyby przy pomocy szczotki, a następnie zgodnie z instrukcją z opakowania nanieść preparat na zmrożoną szybę.

Wszystkie inne szyby z wyjątkiem przedniej możemy śmiało oczyszczać przy pomocy skrobaczki.

Warto również zaopatrzyć się w irchową ściereczkę do usuwania pary wodnej z szyb. Całkiem dobrym rozwiązaniem są gąbkowe kostki obszyte irchą. O wiele lepiej wygodniej leżą w ręce podczas wycierania szyby.

Na wszelki wypadek dobrze również do bagażnika wrzucić dobrej jakości awaryjne kable rozruchowe. Jeżeli nie będziemy potrzebować ich do rozruchu naszego auta, zawsze możemy poratować sąsiada i „użyczyć” mu odrobinę prądu z naszego akumulatora.

Gdy skrupulatnie podejdziemy do wszystkich opisanych czynności, zima nie powinna nas zaskoczyć.

Jakie czynności przed zimą zawsze wykonujecie? Robicie je samodzielnie czy zlecacie w warsztacie?

OCENA
4.50
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Zatarcie silnika - objawy

Zatarcie silnika - objawy

Marcin Filek / 2010-12-28 13:06:37

Jak wymienić szybę w samochodzie?

Jak wymienić szybę w samochodzie?

Marcin Filek / 2010-11-25 13:02:21

Anti-fog - co to jest, jak używać?

Anti-fog - co to jest, jak używać?

Marcin Węgrzynek / 2011-09-07 15:29:22

Buty motocyklowe - jakie wybrać?

Buty motocyklowe - jakie wybrać?

Marcin Węgrzynek / 2011-09-05 10:56:02