Jak wymienić płyn w chłodnicy?

Motoryzacja     dodano 2015-10-26
ocena

O układzie chłodzenia przypominamy sobie z reguły, gdy coś jest z nim nie tak – gdy auto przegrzewa się lub wręcz przeciwnie, gdy ogrzewanie nie działa jak należy. Tymczasem układ chłodzenia również wymaga odrobiny naszej uwagi.

Jak wymienić płyn w chłodnicy?

sxc.hu

Głównym zadaniem płynu chłodzącego jest chłodzenie mocno rozgrzanych rejonów silnika, a rola ta jest niebagatelna. W czasie pracy silnika w komorach spalania w głowicy następują wybuchy mieszanki, temperatura spalania tej mieszanki wynosi około 2000 st..C.

Po spaleniu mieszanki powstają spaliny o temperaturze około 800 st. C. Jak wiadomo, większość głowic silnikowych wykonanych jest ze stopów aluminium, natomiast temperatura topnienia aluminium wynosi około 660 st. C. Tu właśnie pole do popisu ma płyn chłodzący, odbierając temperaturę z całego silnika i oddając ją do chłodnicy utrzymuje głowicę w bezpiecznym zakresie temperatur – około 250 st. C.

Bez chłodzenia silnik uległby uszkodzeniu w ciągu kilku minut. Przez lata do chłodzenia silników stosowano wodę, sprawdza się ona w tej roli bardzo dobrze, szybko odbiera ciepło, potrafi odebrać 100 razy więcej ciepła niż powietrze i 10 razy więcej niż olej, a co najważniejsze jest tania.

Jednak ma też swoje wady. Powoduje korozję układu chłodzenia, wytrąca się z niej kamień, który osadzając się wewnątrz układu chłodzenia znacznie pogarsza jego wydajność. Kamień może również prowadzić do uszkodzenia pompy wody, termostatu, a korozja – uszczelki głowicy.

Największe wady wody wiążą się z jej właściwościami fizycznymi, a mianowicie temperaturami wrzenia i zamarzania. Woda wrze w temperaturze 100 st. C, w szczelnym układzie chłodniczym poddanym działaniu wewnętrznego ciśnienia o kilka stopni wyżej. Natomiast zamarza przy 0 st. C, a rozszerzając się, może prowadzić do uszkodzenia chłodnicy, elementów układu chłodzenia, a w najgorszym razie bloku silnika.

Wszystkich tych minusów (niestety za wyjątkiem ceny) pozbawione są płyny chłodzące. W skład większości płynów wchodzi glikol etylenowy (40–62 % roztwór wodny) oraz innego rodzaju dodatki zapobiegające osadzaniu się kamienia, pienieniu czy przeciwdziałające powstawaniu korozji.

W naszych warunkach klimatycznych wystarczającym roztworem glikolu etylenowego z wodą jest 50% - otrzymujemy wtedy mieszankę o temperaturze krzepnięcia
-40 st. C.

Kupując nowy samochód, mamy pewność, co do tego, co znajduje się w układzie chłodzenia. Przy wymianach postępujemy po prostu według zaleceń producenta.

Kupując natomiast używane auto, takiej pewności nie mamy. Są metody pozwalające mniej lub bardziej dokładnie określić temperaturę zamarzania płynu, ale metody te nic nie mówią nam o innych parametrach płynu. Możemy pobrać małą próbkę płynu ze zbiorniczka wyrównawczego i umieścić w zamrażalniku lodówki, ale nie dowiemy się w ten sposób czy płyn ma jeszcze jakiekolwiek własności antykorozyjne.

Producenci samochodów podają bardzo różne wytyczne, co do częstotliwości wymiany płynu chłodzącego. Niektórzy nie przewidują tego zabiegu przez cały okres eksploatacji samochodu, inny zalecają 5 bądź 10 lat lub 120 tys. km.

Osobiście uważam, że nie jest to na tyle duży koszt, żeby czynność tą odkładać w nieskończoność i proponuję wymianę płynu co 3 lata lub co 75 tys. km.

Teoretycznie wymiana płynu jest dość prosta. W najniższym punkcie chłodnicy często znajduje się zawór służący do spuszczania płynu z układu. Wystarczy odkręcić nakrętkę zbiorniczka wyrównawczego i wspomniany zawór w chłodnicy, podstawić naczynie odpowiedniej pojemności, zlać płyn, zakręcić zawór w chłodnicy i zalać nowym płynem.

Niestety takie postępowanie nie pozwoli nam dokładnie usunąć płynu z bloku silnika, jego resztki należałoby wypuścić odszukawszy specjalną zaślepkę w bloku. Wiąże się to czasem z koniecznością demontażu utrudniającego dostęp osprzętu silnika, wymianą uszczelki. Innym problemem może być odpowietrzanie układu chłodzenia po wymianie płynu. Wiele aut posiada układ skonstruowany w taki sposób, że odpowietrza się sam, po uruchomieniu silnika, są niestety też i takie, które wymagają specjalnych procedur związanych z odpowietrzaniem. Na koniec jeszcze jeden problem, co zrobić ze zużytym płynem chłodniczym? – przecież nie możemy wylać go do kanału.

Dlatego też wymianę płynu warto zlecić serwisowi, który zajmie się wszystkim z należytą dokładnością oraz odda zużyty płyn do utylizacji.

Jak wiele czynności związanych z samochodem wykonujecie sami? Kiedy korzystacie z pomocy fachowców?

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Zatarcie silnika - objawy

Zatarcie silnika - objawy

Marcin Filek / 2010-12-28 13:06:37

Wypadanie zapłonu - przyczyny

Wypadanie zapłonu - przyczyny

Marcin Filek / 2010-12-28 13:36:10

Anti-fog - co to jest, jak używać?

Anti-fog - co to jest, jak używać?

Marcin Węgrzynek / 2011-09-07 15:29:22

Buty motocyklowe - jakie wybrać?

Buty motocyklowe - jakie wybrać?

Marcin Węgrzynek / 2011-09-05 10:56:02