Jak wymienić świecę w samochodzie?

Motoryzacja     dodano 2015-10-26
ocena

W lecie, gdy jest ciepło i sucho, mało kto pamięta o jakiejkolwiek obsłudze układu zapłonowego swojego auta. Z reguły problemy zaczynają się pojawiać wraz z jesiennymi bądź wiosennymi deszczami, a szczególnie nasilają się zimą.

Jak wymienić świecę w samochodzie?

sxc.hu

Wszechobecna wilgoć sprzyja przebiciom elektrycznym oraz korozji wszelkich połączeń elektrycznych.

Aby mieć pewność, że nawet w najtrudniejszych zimowych warunkach nasze auto odpali bez problemu powinniśmy regularnie sprawdzać elementy układu zapłonowego i jeśli którykolwiek z nich budzi jakieś zastrzeżenia – wymienić go.

Najczęstszą przyczyną problemów z rozruchem, oprócz słabego akumulatora, są stare i zużyte kable i świece zapłonowe.

Każdy z producentów zaleca wymianę świec zapłonowych po określonym przebiegu. Nie należy z pewnością tych interwałów czasowych przeciągać. Ze względu na nienajlepszą jakość paliw, warto świece zmienić nawet częściej niż zaleca to producent, zwłaszcza jeśli samochód jest zasilany LPG.

Zabrudzona nagarem lub nadpalona elektroda świecy daje słabszą iskrę, powodując często niecałkowite spalanie mieszanki paliwowej, czego efektem jest między innymi: zmniejszenie mocy silnika, zwiększenie spalania, zwiększenie wydzielania szkodliwych substancji.

Przed rozpoczęciem pracy należy upewnić się, że posiadamy:
- komplet jednakowych świec o ciepłocie zalecanej przez producenta,
- odpowiedniej długości klucz do świec o odpowiednim rozmiarze, najlepiej z przegubem,
- długie szczypce pomocne w odpinaniu kabli zapłonowych ze świec,
- klucze torx lub imbus często potrzebne do zdemontowania plastikowej pokrywy silnika.

Dobrze również mieć dostęp do  klucza dynamometrycznego potrzebnego do dokręcenia świec odpowiednim momentem oraz sprężonego powietrza.

Przystępując do wymiany świec, należy zacząć od zdemontowania plastikowej pokrywy silnika. Bardzo często producenci starają się zadanie to utrudnić poprzez stosowanie różnego rodzaju nietypowych śrub. Należy użyć odpowiedniego klucza (z reguły imbus lub torx), odkręcić śruby mocujące, po czym delikatnie, aby nie połamać żadnych zatrzasków zdemontować pokrywę. Następnie możemy przystąpić do zdemontowania przewodów.

Zdejmując przewody należy pamiętać, aby nie ciągnąć za kabel. Przewody najlepiej demontować kiedy silnik jest zimny, zmniejsza to ryzyko, że zerwana zostanie ich metalowa końcówka.

Zdarza się że wszystkie przewody zapłonowe są podobnej długości, w związku z czym łatwo o pomyłkę przy ponownym montażu. Aby tej pomyłki uniknąć, najlepiej nie odpinać wszystkich kabli od razu.

Odpinamy więc jeden kabel zapłonowy, jeżeli jest w dużym zagłębieniu pomagamy sobie długimi szczypcami, sprężonym powietrzem przedmuchujemy zagłębienie, w którym zamontowana jest świeca w celu usunięcia zanieczyszczeń, które po wykręceniu świecy mogłyby wpaść do cylindra. Następnie przy pomocy odpowiedniego klucza delikatnie wykręcamy świecę.

Kolejnym krokiem jest montaż nowej świecy zapłonowej. Osadzamy ją w kluczu i zaczynamy wkręcać, starając się cały czas utrzymywać świecę możliwie w jednej osi z osią otworu. Świeca powinna wkręcać się dość łatwo i płynnie. Jeżeli już na samym początku czujemy opór, należy upewnić się, czy świecę wkręcamy prawidłowo. W przypadku wyczucia oporu nigdy nie należy kontynuować wkręcania, gdyż możemy doprowadzić do uszkodzenia gwintu w głowicy, co w konsekwencji będzie prowadziło do drogiej naprawy.

Jeżeli kilka pierwszych obrotów kluczem da się wykonać z łatwością kontynuujemy dokręcanie aż do całkowitego wkręcenia się świecy. Finalne dokręcanie zaleca się wykonać kluczem dynamometrycznym, ustawiając zalecany przez producenta moment.

Przy ponownym montażu kabli zapłonowych należy zwrócić baczną uwagę na gromadzące się pod gumowymi osłonami powietrze, które podczas pracy silnika nagrzewa się i rozszerza, w efekcie czego przewody mogą wyskakiwać ze swoich gniazd.

Należy ścisnąć gumową osłonę, aby usunąć z niej możliwie dużo powietrza, dopiero wtedy rozpocząć nasuwanie końcówki kabla na świecę. Należy również zwrócić uwagę, czy metalowe zakończenie przewodu wskoczyło we właściwy sposób na końcówkę świecy. Potwierdzeniem jest dźwięk podobny do zapinania zatrzasku.

Gdy już uporamy się z pierwszą świecą, w ten sam sposób postępujemy z kolejnymi. Przyjęcie takiego trybu działania gwarantuje, że przewody zostaną założone prawidłowo. Po wymianie ostatniej montujemy kable zapłonowe w uchwyty i mocujemy pokrywę silnika na właściwym miejscu.

Już pierwsza próba uruchomienia silnika po wymianie powinna zakończyć się sukcesem.

Jak dużo czynności przy samochodzie umiecie wykonać sami? Gdzie szukacie instrukcji?

OCENA
5.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Zatarcie silnika - objawy

Zatarcie silnika - objawy

Marcin Filek / 2010-12-28 13:06:37

Wypadanie zapłonu - przyczyny

Wypadanie zapłonu - przyczyny

Marcin Filek / 2010-12-28 13:36:10

Anti-fog - co to jest, jak używać?

Anti-fog - co to jest, jak używać?

Marcin Węgrzynek / 2011-09-07 15:29:22

Buty motocyklowe - jakie wybrać?

Buty motocyklowe - jakie wybrać?

Marcin Węgrzynek / 2011-09-05 10:56:02