Wybór zdrowego napoju

Napoje     dodano 2016-09-26
ocena

Kiedy odczuwamy pragnienie, mózg sygnalizuje nam zbyt niski poziom wody w organizmie. W tej sytuacji zazwyczaj sięgamy po płyn, który mamy pod ręką. Nie zdajemy sobie sprawy, że nie wszystkie napoje dają pożądany efekt. Czym zatem skutecznie gasić pragnienie?

Wybór zdrowego napoju

photoxpress.com

Płyny, które spożywamy w trakcie dnia wpływają na cały nasz organizm. Mogą korzystnie lub niekorzystnie działać na włosy, kondycję skóry czy szczupłą sylwetkę. Warto zatem zwrócić baczną uwagę na to, czym uzupełniamy niedobór płynów w danych okolicznościach.

Woda w naszym organizmie

Nasze ciało składa się w dużej części z wody. Stanowi ona od 50 do 75% naszego organizmu, dlatego tak ważne jest utrzymanie wystarczającego poziomu nawodnienia. Woda jest koniecznym składnikiem umożliwiającym prawidłowy przebieg procesów trawiennych oraz transport składników odżywczych. Dzięki niej utrzymujemy także optymalną ciepłotę ciała.

Nie możemy przesycić organizmu płynami. Ich nadmiar jest wydalany przez organizm człowieka, zarówno przez układ moczowy, jak i przez skórę. Zatem jedyny niekorzystny bilans płynów to niedobór spowalniający pracę organizmu. Płyny musimy nieustannie uzupełniać, aby utrzymać optymalny poziom wody w naszym ciele, dzięki czemu zyskamy dobre samopoczucie.

Ile płynów powinniśmy pić?

Ilość wypijanych płynów, w dużej mierze zależy od pewnych okoliczności. Jeśli jesteśmy zdrowi, znajdujemy się w umiarkowanym klimacie i nie uprawiamy aktywności fizycznej powinniśmy dziennie wypijać ok. 1,5 – 2 l płynów, z czego przynajmniej 3 powinna stanowić woda. W przypadku, kiedy jesteśmy chorzy, narażeni na działanie wysokich temperatur, kiedy ćwiczymy lub wykonujemy ciężkie prace fizyczne, etc. powinniśmy zdecydowanie zwiększyć ilość wypijanych płynów przynajmniej o 0,5 l.

Co ciekawe, kobiety powinny spożywać więcej płynów niż mężczyźni, zasada ta w szczególności dotyczy kobiety w ciąży i karmiących mam. Zwiększone ilości dziennej dawki wody zalecane są także osobom, które się odchudzają, spożywają dietę obfitującą w błonnik, lub cierpią na zaparcia.

Czym gasić pragnienie?

Okazuje się, że nie tylko produkty w stanie płynnym mogą służyć nam do regulacji gospodarki wodnej naszego organizmu. Doskonałym źródłem są owoce, które także mogą być pomocne w uzupełnianiu płynów, ponieważ składają się z 85 lub nawet 99% wody.

Podstawowym produktem, którym powinniśmy uzupełniać płyny w organizmie jest mineralna woda niegazowana. Jeśli chcemy urozmaicić jej smak możemy dodać odrobinę cytrusów, świeżej mięty lub zagęszczonego soku, najlepiej domowej produkcji. Oczywiście na rynku są dostępne wody smakowe, jednak nie polecamy ich osobom, które są na diecie, ponieważ tego typu produkty w zawierają wysokokaloryczne cukry proste.

Niezwykle wartościowe są także napoje owocowe i warzywne. Naturalne soki z warzyw lub pyszny mus z malin, truskawek, czy jagód to samo zdrowie. Tego typu napoje są niezwykle smaczne i zdrowe, zawierają prawdziwe bogactwo witamin i minerałów, orzeźwiają, dodają energii i skutecznie gaszą pragnienie.

Czego nie pić?

Oczywiście niewskazane są wszelkie słodzone, kolorowe napoje gazowane. Dają one przeciwny do pożądanego efekt, potęgując pragnienie. Ich niekorzystny na organizm wpływ powinien być dyskwalifikujący – powodują wzdęcia, otyłość i próchnicę. Zawierają dużo niezdrowych substancji, takich jak konserwanty i sztuczne barwniki. Z pewnością nie powinniśmy podawać ich dzieciom, osobom chorym na choroby układu pokarmowego i cukrzycę. Szczególnie szkodliwe jest spożywanie dużej ilości napojów typu cola, ponieważ zawierają one kwas fosforanowy, uniemożliwiający przyswajanie wapnia w układzie pokarmowym.

Popularne napoje, takie jak kawa, herbata oraz napoje na bazie alkoholu wysuszają organizm. Niekorzystne działanie mają także spożywane w nadmiernych ilościach napoje energetyzujące oraz izotoniczne.

W jaki sposób gasić pragnienie?

Zadbaj o dobry początek każdego dnia, dostarczając dzienną dawkę witamin w wypijanym codziennie 1 litrze soku lub musu przed południem. Po południu i wieczorem zalecana jest woda mineralna, która doskonale oczyszcza organizm i uzupełnia utracone płyny. Wodę spożywaj w małych porcjach przez cały dzień. Po spożytym posiłku odczekaj pół godziny zanim zażyjesz kolejną dawkę płynu. Aby skutecznie gasić pragnienie, pij schłodzoną wodę. Jeśli szukasz orzeźwienia sięgnij po wodę lekko gazowaną, możesz dodać do niej także cytryny lub mięty.

Czym najczęściej gasicie pragnienie? Jaki napój jest Waszym ulubionym?

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ
Jaka woda najlepsza?

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Sok z żurawiny - przepis

Sok z żurawiny - przepis

Jolanta Chabik / 2011-12-02 13:02:21

Biała herbata - właściwości

Biała herbata - właściwości

Joanna Rayzacher / 2010-07-28 13:54:41

Czerwona herbata – właściwości

Czerwona herbata – właściwości

Joanna Rayzacher / 2010-07-29 10:41:00

Kawa mrożona, frappe - przepis

Kawa mrożona, frappe - przepis

Zbigniew Wawer / 2010-09-03 09:01:35