Odszkodowanie za opóźniony/ odwołany lot - czy nam się należy?

Podróże    
ocena

Jeżeli podróżujemy samolotem, czy to sporadycznie, czy też regularnie, warto jest poznać prawa, które nam przysługują. Czasem nie zdajemy sobie sprawy, że „zaledwie” kilkugodzinne opóźnienie wylotu wymusza na liniach lotniczych konkretne obowiązki. Jeżeli jednak o tym nie wiemy, nie jesteśmy w stanie egzekwować swoich praw. Oprócz zaginięcia czy zniszczenia bagażu, najczęstsze uchybienia przewoźnika dotyczą opóźnień lub odwołań lotów. Poniżej prezentujemy sytuacje, w jakich możemy znaleźć się na lotnisku i informacje, jakie przysługują nam wtedy prawa.

Odszkodowanie za opóźniony/ odwołany lot - czy nam się należy?

sxc.hu

To, jakie są zasady odszkodowania i pomocy pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład lub ich lot został opóźniony czy też odwołany, mówi specjalne rozporządzenie unijne dotyczące podróżujących liniami lotniczymi między krajami Wspólnoty. Anulowanie rejsu wiąże się z naszym prawem do otrzymania zwrotu kosztów biletu lub oferty przelotu do portu docelowego w innym czasie. Ponadto, pasażerom przysługuje prawo do odszkodowania wynikające z niemożliwości kontynuowania podróży. Należy jednak mieć na uwadze, iż nie przysługuje ono w przypadku, gdy linie lotnicze powiadomią o anulowaniu rejsu na co najmniej 2 tygodnie przed wylotem, lub też na 7 dni przed wylotem, gdy przewoźnik zaproponuje lot alternatywny zaczynający się nie wcześniej niż 2h przed planowanym odlotem, a kończący się nie później niż 2h po planowanym przylocie, jak też mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, gdy zaproponuje on lot alternatywny zaczynający się nie wcześniej niż 1h przed planowanym odlotem, a kończący się nie później niż 2h po planowanym przylocie.

Zanim przejdziemy do omówienia praw pasażera w przypadku opóźnienia lotu, warto wspomnieć, co  w ogóle uznawane jest za ów opóźnienie. Tak więc lot można uznać za opóźniony, gdy samolot wystartuje co najmniej 2h później niż planowo w przypadku lotów na odległości do 1500 km, co najmniej 3h później niż planowo w przypadku lotów na odległości powyżej 1500 km w krajach UE lub 1500-3500 na innych trasach i co najmniej 4h 2h później niż planowo w przypadku innych lotów. Opóźnienie rodzi obowiązek zapewnienia przez przewoźnika darmowego posiłku, dwóch rozmów telefonicznych a także przesłania 2 wiadomości email bądź faksów. Jeżeli lot został przełożony na kolejny dzień, przewoźnik zobligowany jest do zapewnienia noclegu w hotelu i transferu do tegoż obiektu. Opóźnienie lotu o co najmniej 5 godzin wiąże się z możliwością ubiegania się o rekompensatę kosztów biletu.

Pamiętajmy też, że w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu, przewoźnik zobligowany jest do wręczenia podróżnym pisemnej informacji o prawach pasażera m.in. dotyczących odszkodowania i opieki w zaistniałej sytuacji.

Zdarzyło Wam się mieć opóźniony lub odwołany lot? Z jakich powodów? Staraliście się o odszkowanie? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Ogrody japońskie w Polsce

Ogrody japońskie w Polsce

Małgorzata Łyczak

Backpacking - co i gdzie zjeść?

Backpacking - co i gdzie zjeść?

Katarzyna Olchowska

Ciekawe miejsca w Krakowie

Ciekawe miejsca w Krakowie

Michał Osienkiewicz