Smażenie ryb – zasady

Potrawy     dodano 2016-05-25
ocena

Ryby stanowią niezwykle ważny i potrzebny składnik codziennej diety każdego człowieka. Są źródłem pełnowartościowego białka, którego przyswajalność w organizmie wynosi aż 97%. Zawierają także wiele składników mineralnych i witamin, takich jak selen, fosfor, magnez, fluor, potas, witaminy A, B oraz witaminę D. Ponadto wszelkie gatunki ryb i owoców morza stanowią nieocenione źródło jodu i wapnia, którego ilość (w 100g) przekracza zalecaną dzienną dawkę dla osoby dorosłej. Dlatego są one tak ważne i potrzebne w naszym menu.

Smażenie ryb – zasady

sxc.hu

Tajemnica smacznej i zdrowej ryby tkwi w jej smażeniu. Jest to najpopularniejszy sposób jej przyrządzania. Jednak nawet w przypadku prawidłowego i dokładnego smażenia, jeżeli ryba była wcześniej niewłaściwie do tego przygotowana, efekt nie będzie zbyt efektowny. Dlatego warto poznać zasady prawidłowego przygotowania i  smażenia ryb.

Podając na obiad danie ze świeżej ryby najpierw należy dokładnie ją wypłukać, a następnie zalać mlekiem i odstawić pod przykryciem na około 2 godziny. Ryba straci nieprzyjemny zapach, będzie delikatna i szlachetna w smaku. Po wyjęciu ryby z mleka należy ją dokładnie osuszyć, najlepiej papierowym ręcznikiem i lekko skropić sokiem z cytryny. Osuszenie jest bardzo ważne, ponieważ bez niego ryba nie wsiąknie panierki i będzie rozpadać się podczas smażenia. Następnie rybę należy posolić z obu stron i przystąpić do panierowania.

Panierka do ryby powinna być zrobiona z jajka, ewentualnie z dodatkiem odrobiny Vegety i mąki. Należy ją najpierw obtoczyć dokładnie w mące. Dzięki temu jajko nie spłynie po jej śliskiej powierzchni. Kolejnym etapem jest dokładne obtoczenie jej w bułce tartej. Rybę najlepiej smażyć na oliwie z oliwek lub na innym rodzaju oleju, z wyłączeniem słonecznikowego, najczęściej używanego w naszych kuchniach. Jest on niewskazany, ponieważ smażenie na nim ryb sprawia, że zawarte w rybie kwasy są neutralizowane przez obecne w oleju słonecznikowym kwasy tłuszczowe omega-6. Prowadzi to do przyspieszonego procesu starzenia całego organizmu. Oczywiście smażenie wyłącznie na oliwie z oliwek byłoby doskonałym rozwiązaniem.

Na patelnię należy nalać nieco więcej tłuszczu niż zwykle i mocno go rozgrzać. Na gorącej patelni ryba będzie się doskonale smażyć, a panierka nie wchłonie zbyt dużej ilości tłuszczu. Podczas smażenia należy nieco zmniejszyć ogień i z każdej strony zrumienić ją przez około 7 minut. W tym czasie nie należy jej odwracać ani podnosić dopóki jej brzegi nie będą rumiane, lekko brązowe. Zapobiegnie to jej rozpadaniu na mniejsze kawałki. Po zdjęciu ryb z patelni należy ułożyć je na talerzu wyłożonym papierowymi ręcznikami, aby odsączyć je z nadmiaru tłuszczu.

UWAGA!

Należy również pamiętać, aby ryb nie smażyć pod przykryciem, ani nie przykrywać ich zaraz po usmażeniu, ponieważ nasiąkną wtedy własną parą i stracą chrupkość.

Dlaczego szukacie takich informacji? Czy okazały się pomocne?

OCENA
4.14
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Strogonow – przepis

Strogonow – przepis

Joanna Białek / 2010-08-13 11:48:19

Chleb z ziemniakami – przepis

Chleb z ziemniakami – przepis

Agnieszka Pietnoczka / 2011-03-21 13:07:10

Arancini - przepis

Arancini - przepis

Katarzyna Wyka / 2011-10-26 15:45:49

Bagietki – przepis

Bagietki – przepis

Sylwia Załuńska / 2011-03-22 15:18:06