Czy Manager musi być charyzmatyczny?

Praca     dodano 2016-10-26
ocena

Kompetencje, wykształcenie, doświadczenie są niezbędne każdemu menedżerowi. Czasami, nawet pomimo posiadania odpowiednich umiejętności, menedżerowi nie udaje się skutecznie realizować celów.

Czy Manager musi być charyzmatyczny?

pixabay.com

Przyczyn takiego obrotu spraw można dopatrywać się  w braku tzw. charyzmy. Prawidłowość tą można także ująć odwrotnie. Zdarza się bowiem, że osobie charyzmatycznej udaje się osiągnąć cel, pomimo że nie posiada, wydawałoby się niezbędnych, kompetencji i umiejętności. Czym zatem jest charyzma i jaki ma wpływ na działania menedżera?

W czym przejawia się siła charyzmy?

Charyzmę trudno jest jednoznacznie określić, natomiast pewne jest, że to właśnie dzięki charyzmie niektórzy ludzie są w stanie „zarazić” innych swoją wizją i „porwać” ich do walki w imię jakiejś idei. Najbardziej znani charyzmatyczni przywódcy, osiągający spektakularne dokonania to: Lech Wałęsa, Mahatma Gandhi i Matka Teresa z Kalkuty. Niekiedy charyzma jest wykorzystywana do mniej efektownych przedsięwzięć, na przykład w funkcjonowaniu firmy, jednak niewątpliwie pozwala na osiągnięcia danego celu, rozwiązanie problemu, zyskanie akceptacji u podwładnych i z tego powodu zasługuje na szczególne zainteresowanie. 

Po czym rozpoznać charyzmatycznego menedżera?

Charyzmę u konkretnego człowieka można rozpoznać poprzez wpływ jaki wywiera na otaczających go ludzi. Charyzmatyczny przywódca z łatwością „zaskarbia sobie” zaufanie i przychylność innych ludzi na tyle skutecznie, że są oni w stanie „powierzyć” jego decyzjom nawet swój los, perspektywy zawodowe itp. Charyzma pozwala jej posiadaczowi realizować pewne działania wedle własnego pomysłu i na swój własny sposób, jednak co odróżnia ją od autorytaryzmu, przy pełnym poparciu i aprobacie otoczenia.

Czy można stać się charyzmatycznym przywódcą?

Niektórzy twierdzą, że z charyzmą trzeba się urodzić. Jest w tym ziarnko prawdy, jednak jesteśmy głęboko przekonani, że niektóre elementy charyzmy można i nawet należy pielęgnować oraz rozwijać by stać się skutecznym menedżerem. 

Rady dla Ciebie:

- w pracy zawodowej zajmuj się tym, co Cię naprawdę pasjonuje. Nic nie działa tak „zarażająco” na współpracowników jak prawdziwy pasjonat np. badań marketingowych,

- zastanów się o co naprawdę Ci chodzi i powiedz o tym pracownikom. Zamiast: „chcę zwiększyć zyski” powiedz tak, aby każdy wiedział co ma zrobić np.: „naszym celem jest wzrost wielkości sprzedaży każdego pracownika o 10% w ciągu roku”. Druga wersja bardziej czytelna prawda?

- staraj się jasno komunikować swoją wizję przyszłości firmy. Mglisty i mało precyzyjny obraz tego jak chciałbyś żeby działała firma za kilka lat nie podziała mobilizująco,

- buduj pewność siebie i konsekwencję. Aby stać się dla innych autorytetem trzeba być przekonanym o słuszności swojego podejścia i przede wszystkim potwierdzać je własnymi działaniami!

Jaki Waszym zdaniem powinien być Manager idealny? Czekam na Wasze opinie w komentarzach.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Ile zarabia biegły sądowy?

Ile zarabia biegły sądowy?

Redakcja / 2015-02-17 03:11:45

Zarobki w Katarze

Zarobki w Katarze

Redakcja / 2015-01-30 15:42:18

Analiza SWOT - co to jest?

Analiza SWOT - co to jest?

Karolina Wyszogrodzka / 2011-06-27 14:58:21

Audyt kariery - co to jest?

Audyt kariery - co to jest?

Szczepan Spis / 2010-12-20 11:28:39