Jak zadowolić klienta firmy konsultingowej?

Praca     dodano 2016-10-26
ocena

Powszechnie uznaje się, że najważniejszą osobą w firmie jest klient. To on przynosi przedsiębiorstwu zyski i decyduje o tym, czy przetrwa ono na rynku. Zadowolenie klienta jest zatem zasadniczym celem każdej firmy. Tymczasem firma konsultingowa jest specyficznym typem organizacji, która specjalizuje się w szeroko pojętym doradzaniu klientom.

Jak zadowolić klienta firmy konsultingowej?

pixabay.com

Konieczność współpracy ze zleceniodawcą na każdym etapie procesu doradzania „podnosi porzeczkę” w uzyskaniu pełnego zadowolenia klienta. Jak zatem sprawić by klient był usatysfakcjonowany wynikiem prac doradczych? Przedstawiamy propozycje dla firm konsultingowych.

Po pierwsze: ustalenia wstępne!

Firma konsultingowa, której zależy na zadowoleniu klienta powinna już na etapie nawiązywania współpracy ustalić, czego oczkuje klient. Trzeba jasno sprecyzować, co ma być ostatecznym rezultatem pracy doradcy. Aby to wyjaśnić posłużmy się praktycznym przykładem. Przedsiębiorstwo ma problem z dużą fluktuacją kadr i zgłasza się z tym problemem do firmy konsultingowej. Przed rozpoczęciem badania problemu firma konsultingowa powinna pomóc klientowi ustalić czego oczekuje od doradcy, gdyż ostateczny rezultat wcale nie jest tak oczywisty, jak mogłoby się wydawać.

Efektem prac doradczych w tym przypadku może być bowiem: rozpoznanie przyczyn nadmiernej fluktuacji, wskazanie, na które z przyczyn zleceniodawca ma wpływ, zaproponowanie wariantów działania w celu rozwiązania problemu, określenie czynników ograniczających skuteczność zaproponowanych rozwiązań, przedstawienie planu i kolejności działań usprawniających oraz pomoc w realizacji usprawnień. Wariantów ostatecznego efektu działań doradczych jak pokazuje przykład jest wiele, dlatego aby uniknąć nieporozumień należy je sprecyzować już na początku współpracy.

Równie ważne: współpraca z klientem podczas każdego etapu prac doradczych!

Kompetencje, doświadczenie w rozwiązywaniu podobnych problemów, zaangażowanie i sprecyzowanie ostatecznego wyniku prac mogą nie wystarczyć, jeżeli w pewnym momencie klient przestanie z nami współpracować. Nawet tuż przez zamknięciem sprawy, może się bowiem okazać, że brakuje niezbędnej dokumentacji, wyłoniło się niespodziewane rozwiązanie problemu o czym zleceniodawca musi się niezwłocznie dowiedzieć. Ponadto należy wskazać na szczególnego rodzaju sytuacje, kiedy praca konsultanta ma tylko utwierdzić klienta w jego przekonaniach, lub przekonać do nich inne zatrudnione osoby.

Doradca powinien nauczyć się rozpoznawać takie zlecenia, które są wyjątkowo trudne ze względu na to, że przypuszczenia klienta mogą okazać się niesłuszne i co gorsze - trzeba będzie mu o tym powiedzieć. Pamiętając o tych wskazówkach usatysfakcjonowanie klienta firmy konsultingowej powinno stać się o wiele prostsze!

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ
Co to jest jobsharing?

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Zarobki w Kanadzie

Zarobki w Kanadzie

Redakcja / 2015-01-23 13:09:55

Zarobki w Finlandii

Zarobki w Finlandii

Redakcja / 2015-01-20 03:12:07

Analiza SWOT - co to jest?

Analiza SWOT - co to jest?

Karolina Wyszogrodzka / 2011-06-27 14:58:21

Audyt kariery - co to jest?

Audyt kariery - co to jest?

Szczepan Spis / 2010-12-20 11:28:39