Sukces w negocjacjach

Praca     dodano 2016-10-24
ocena

Negocjacje są niesłusznie traktowane jako „gra o sumie zerowej”, w której wygraną gwarantuje jedynie przegrana przeciwnika. Podchodząc w ten sposób do negocjowania nie jest możliwe zakończenie ich sukcesem, gdyż każde ustępstwo traktowane będzie jako osobista porażka.

Sukces w negocjacjach

pixabay.com

Jesteśmy przekonani, że bezwzględnie każde negocjacje można zakończyć „wygraną” obu stron i dopiero wówczas można uznać, że zakończyły się one z sukcesem. Oczywiście nie jest to proste, wymaga bowiem od partnerów nabycia pewnych umiejętności i przestrzegania zasad i etyki postępowania. Warto dążyć do konsensusu, gdyż jedynie to daje prawdziwą satysfakcję partnerom negocjacji. Jak zatem sprawić by negocjacje kończyły się tak rozumianym sukcesem? Oto najistotniejsze kwestie.

Ustalenie priorytetów

Aby nawiązać długofalową współpracę z partnerem  negocjacji konieczna jest umiejętność konstruktywnego ustalania kompromisów. Samo określenie negocjacje wskazuje, że ich meritum stanowią ustalenia, dążenie do porozumienia, zgody, wspólnego punktu widzenia, a co za tym idzie szukanie kompromisów. Aby w ustępstwach nie zabrnąć za daleko, mając poczucie nieusatysfakcjonowania należy ustalić co jest dla najważniejsze i z czego absolutnie nie możemy zrezygnować. Występując w roli odbiorcy możemy zapisać na kartce kilka punktów priorytetowych, na których najbardziej nam zależy np. cena, termin płatności, czas dostawy, jakość surowców, następnie trzeba je zapamiętai uznać za nie negocjowane (muszą być spełnione). Jeżeli priorytetów jest za dużo należy spróbować znaleźć uzasadnienie dla każdego z nich co umożliwi wyłonienie najistotniejszych  kwestii.

W negocjacjach każdy chce wygrać!

W negocjacjach obie strony dążą do uzyskania korzyści. To dość oczywisty, a jednak często pomijany aspekt podczas przygotowywania się do negocjacji. Aby przewidzieć jakie kwestie mogą być ważne dla negocjatora należy postawi się w jego sytuacji, zebrać informacje o specyfice i kondycji jego przedsiębiorstwa.

Dostawca produktów spożywczych podczas negocjacji z odbiorcami z dużym prawdopodobieństwem może spodziewać się skoncentrowania uwagi partnera wokół następujących zagadnień:

- Dużym, prestiżowym firmom prowadzącym działalność na szeroką skalę zwykle zależy na terminie, ponieważ to od szybkości działań zależy ich efektywność. Zatem z szybkości dostawy raczej nie będą one skłonne zrezygnować.

- Rodzinnym firmom działającym na lokalnym rynku przeważnie zależy na pewności dostaw, gdyż ich klientami są najczęściej znajomi, sąsiedzi, którzy składają zamówienia na konkretne produkty i czekają aż będą je mogli zakupić/ W czasie kryzysu wszystkim zależy na cenie. W tym obszarze, szczególnie obecnie należy również spodziewać się „obstawania przy swoim”.

Sukces w negocjacjach= etyka + dążenie do porozumienia

Chcąc odnosić sukces w negocjacjach należy bezwzględnie przestrzega zasad uczciwości i nastawić się na szukanie zgody. W ten sposób pozwolimy wygrywać zarówno sobie, jak i innym.

Czy informacje zawarte w tekście okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Ile zarabia biegły sądowy?

Ile zarabia biegły sądowy?

Redakcja / 2015-02-17 03:11:45

Zarobki w Katarze

Zarobki w Katarze

Redakcja / 2015-01-30 15:42:18

Analiza SWOT - co to jest?

Analiza SWOT - co to jest?

Karolina Wyszogrodzka / 2011-06-27 14:58:21

Audyt kariery - co to jest?

Audyt kariery - co to jest?

Szczepan Spis / 2010-12-20 11:28:39