Jeżeli jednak takie postanowienia wyłączające odpowiedzialność znajdą się w umowie, są one i tak niedozwolone, a w związku z tym nieważne.

Jedyne przypadki dotyczące ograniczenia odpowiedzialności organizatora wycieczki za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych dotyczą sytuacji, gdy:

– winę za to ponosi wyłącznie klient (przez swoje działanie czy zaniechanie) – nie wyrobił paszportu na czas, nie zaszczepił się na wskazane w ulotkach informacyjnych choroby;
– winę ponoszą osoby trzecie, nieuczestniczące w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie wycieczki, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć (np. zamach terrorystyczny na lotnisku, strajk)
– wynika to z działania siły wyższej (tsunami, powodzie, pożary czy inne kataklizmy)1

Wyłącznie w powyższych przypadkach możliwe jest wyłączenie odpowiedzialności biura turystycznego za niedogodności czy inne przypadki nienależytego wykonania umowy. Należy wskazać, że nawet jeżeli odpowiedzialność biura została w tym wypadku wyłączona, nie zwalania to organizatora wycieczki od obowiązku udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy poszkodowanemu klientowi.2

Nie jest możliwe rozszerzenie katalogu wyłączeń, niezależnie od tego, jaki rodzaj wycieczki klient wybrał – także w przypadku wycieczek last minute nie można ograniczyć odpowiedzialności ponad wskazane powyżej przypadki. Podobnie jest z prawem do reklamacji – przysługuje ona wszystkim turystom, niezależnie od rodzaju czy typu wycieczki.

Konsument ma prawo zawsze reklamować usługę w przypadku niedotrzymania warunków umowy przez przedsiębiorcę. Jeżeli zatem w trakcie trwania imprezy turystycznej turysta (klient) stwierdził wadliwe wykonywanie umowy, „powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki, w sposób odpowiedni dla rodzaju usługi”3. Zawiadomienie takie najlepiej sporządzić na piśmie. Często w regulaminie wycieczki czy w treści umowy zawarte są postanowienia dotyczące właściwej procedury zgłaszania reklamacji w czasie trwania wycieczki. Należy, rzecz jasna, zawsze zapoznać się z nałożonymi na nas w tym zakresie obowiązkami.

Niezależnie od tego, możemy oprócz zawiadomienia złożyć organizatorowi turystyki reklamację na piśmie, zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy.4

Polecam do takiego zgłoszenia reklamacyjnego dołączyć materiały dowodowe, np. fotografie uzasadniające nasze żądania. Organizator imprezy turystycznej w przypadku odmowy przyjęcia reklamacji, ma ustawowy obowiązek szczegółowo uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy. Z kolei, jeżeli na naszą reklamację nie otrzymamy pisemnej odpowiedzi w ciągu 30 dni od jej złożenia, a została ona złożona w terminie (czyli w trakcie trwania imprezy lub do 30 dni po jej zakończeniu), należy uznać, że uznano reklamację za uzasadnioną.

1 Art. 11 a ust. 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych
2 Art. 11a ust. 2 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych
3 Art. 16b ust. 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych

Czy zdarzyło Wam się kiedyś reklamować wycieczkę? Z jakiego powodu? Opiszcie tę sytuację w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułTabela frankfurcka – co to jest, czego dotyczy?
Następny artykułNajczęstsze błędy backpackerów

Ewelina Paździora – ukończyła filologię polską i prawo  na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracuje z  Kancelarią Adwokacką w Krakowie, zajmuje się zwłaszcza prawem cywilnym i prawem pracy. Oprócz tego specjalizuje się w prawie Unii Europejskiej. Przygotowuje się do egzaminu na aplikację adwokacką.

 

Nasz specjalista o sobie:


Polonistyka, prawo … a może jeszcze archeologia? Uwielbiam nieustanne zmiany i wyzwania. Ciągle stawiam sobie nowe cele i staram się dążyć do ich realizacji, fascynuje mnie rozwiązywanie zagadek i łamigłówek.  Połączenie wielu pasji sprawia, że interpretacja i zrozumienie prawnych problemów nie stanowi dla mnie trudności. We wszystkim co robię, staram się zachować należytą staranność, samodzielnie poszukuję odpowiedzi na trudne pytania, analizuję wszystkie możliwości.

Trochę romantyk, trochę realistka. W wolnych chwilach uciekam z dobrą książką daleko za miasto. Lubię włóczęgę po górach, amatorskie zdjęcia, nowych znajomych. Odwiedziłam z przyjaciółmi Krym, Pragę i wiele miast Europy Zachodniej. Moim marzeniem jest przejazd koleją transsyberyjską.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here