Kości - jak o nie dbać?

Profilaktyka     dodano 2016-09-15
ocena

Mocne i zdrowe kości to podstawa naszego zdrowia. Kości stanowią ochronę mózgu, klatki piersiowej, płuc. Ich mobilność zapewnia nam niezależność i wykonywanie podstawowych codziennych czynności. Dbając o nie już od najwcześniejszego wieku zapobiegamy powstaniu wielu chorób. Jak dbać o mocne kości, by zapewnić sobie zdrowie i uniknąć takich chorób, jak na przykład osteoporoza?

Kości - jak o nie dbać?

sxc.hu

Dzieci powinny pić dużo mleka oraz jeść dużą ilość produktów zawierających witaminy i minerały (szczególnie witaminę D) tak, by wkraczając w okres dojrzewania ich kości stanowiły silną stabilną konstrukcję. Osoby młode, szczególnie dziewczęta, powinny być świadome konieczności odpowiedniego odżywiania się i szkodliwości wielu diet odchudzających,  gdyż mogą one często prowadzić w tym wieku do anoreksji lub bulimii, które z kolei działają osłabiająco na materię kości.

Kiedy osiągamy wiek dorosły jest już za późno, by móc wpływać zasadniczo na strukturę naszych kości. Wtedy musimy dbać raczej o ich ochronę niż rozwój. Szczególnie kobiety po przejściu menopauzy, powinny sprawdzić stan swoich kości. Zmniejszenie się ilości estrogenu w ich komórkach prowadzi do osłabienia tkanki kostnej. Mężczyźni są mniej narażeni na problemy związane z łamliwością kości, ale także powinny udać się na specjalistyczne badania w niektórych przypadkach, na przykład po radykalnym schudnięciu.

Dieta jest bardzo ważnym elementem dbania o mocne kości. Powinniśmy świadomie dobierać takie potrawy, by zawierały niezbędne do wzmocnienia kości składniki. Spożywanie dużych ilości mięsa nie jest wskazane. Nie pozwala ono bowiem na odpowiednie wchłanianie wapnia przez tkankę kostną. Dlatego lepiej spożywać większe ilości pokarmów zawierających białko pochodzenia roślinnego, jak na przykład fasola, natka pietruszki, brokuły, kalarepa, orzechy (migdały i orzechy laskowe), soja. Podstawą diety osób chcących wzmocnić swoje kości powinien być nabiał i takie jego przetwory jak mleko, jogurt, ser żółty, twarożek (choć ten posiada dużo mniej wapnia niż ser żółty, ale jest mniej kaloryczny). Dużo wapnia dostarczają tez przetwory pochodzące z koziego mleka oraz ryby. Zadbajmy o dostarczenie odpowiedniej ilości witaminy D3, która pomaga wchłaniać wapno.

Kolejnym ważnym elementem w procesie troski o nasze kości są ćwiczenia gimnastyczne lub uprawianie sportu. Ruch wzmacnia kości i pozwala dłużej cieszyć się sprawnością. Wybierz aktywność ruchową, która będzie dostarczać ci przyjemności i postaraj się uprawiać ją regularnie.

Kiedy zależy nam na mocnych kościach, powinniśmy zrezygnować z alkoholu. Jego niewielkie ilości, lampka dziennie, może przyczynić się do poprawy gęstości kości, jednak jego większe ilości będą działać wręcz przeciwnie, stanowiąc przeszkodę dla wchłonięcia wapnia. Powinniśmy unikać również picia kawy, herbaty czarnej i coli. Wypłukują one wapno z naszego organizmu.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

OCENA
4.67
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Masaż na dyskopatię - opis, działanie

Masaż na dyskopatię - opis, działanie

Monika Paluch / 2011-09-08 15:52:45

Masaż kolana - techniki, jak zrobić?

Masaż kolana - techniki, jak zrobić?

Monika Paluch / 2011-06-13 11:43:46

Alergia pokarmowa - objawy

Alergia pokarmowa - objawy

Joanna Rayzacher / 2010-07-28 13:19:44

Antykoncepcja a kontrola płodności – porównanie

Antykoncepcja a kontrola płodności – porównanie

Agnieszka Czarkowska / 2011-03-22 11:32:19