Sposoby na dobry sen

Profilaktyka     dodano 2016-09-19
ocena

Przygotowanie do snu to rytuał, który nie powinien być niczym zakłócony. W trakcie sennego odpoczynku regeneruje się nasz organizm, odpoczywamy i relaksujemy się. Należy jednak pamiętać o eliminacji negatywnych nawyków, które pogarszają jakość snu, zmniejszając drastycznie jego efektywność.

Sposoby na dobry sen

www.sxc.hu

Sen jest niezbędny nie tylko do prawidłowego funkcjonowania, lecz także do życia. Bez niego znajdujemy się w fatalnej kondycji zarówno fizycznej, jak i psychicznej. W trakcie snu wydzielany jest hormon wzrostu, gromadzona jest energia, zaś niektóre obszary mózgu odpoczywają, by móc pracować efektywniej w ciągu dnia.

Niestety szereg niekorzystnych przyzwyczajeń zakłóca nasz sen. W efekcie, aż 25 procent społeczeństwa cierpi na zaburzenia snu, które skutecznie zatruwają nasze życie. Warto pamiętać, iż pewne nawyki wynosimy jeszcze z czasów dzieciństwa, dlatego jeśli mamy małe dzieci, powinniśmy poznać zdroworozsądkowe zasady przygotowania się do snu i stosować je, ucząc własne dzieci prawidłowej higieny snu.

Niezwykle ważne jest przestrzeganie regularnych godzin snu, w ten sposób nastawiamy nasz biologiczny zegar, zaś sen w zwyczajowym dla naszego organizmu czasie jest bardziej efektywny. Aby dobrze spać, warto kilka godzin przed snem wykonać kilka ćwiczeń. Należy także wyeliminować z diety pobudzające produkty spożywane przed snem, takie jak kawa. Jeśli masz problemy z zaśnięciem wieczorem unikaj popołudniowych drzemek - gdy ogarnia cię senność, idź na spacer, zajmij się czymś, co cię interesuje. Przed snem nie pij dużo płynów.

Warto także zadbać o przestrzeń, w której zasypiasz. Sypialnia powinna być cichym, bezpiecznym i relaksującym miejscem. Łóżko powinno być wygodne, dostosowane do naszych zdrowotnych potrzeb i osobistych preferencji. Przed zaśnięciem wywietrz pokój i wyeliminuj rozpraszające czynniki takie jak hałas, czy światło. Warto także usunąć z widoku zegar, który będzie nas rozpraszał przed zaśnięciem, który w czasie bezsenności stresuje nas uświadamiając nam ile czasu marnujemy próbując bezskutecznie zasnąć.

Pościel powinniśmy często zmieniać, a przed snem warto wziąć ciepłą, relaksującą kąpiel. W łóżku nie powinniśmy oglądać telewizji, czytać gazet i książek. Absolutnie niewskazana jest także praca w łóżku, czy opłacanie rachunków przez Internet - łóżko powinno kojarzyć się nam ze snem.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Zapraszam do komentowania.

OCENA
2.50
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Jak wykonać masaż kręgosłupa lędźwiowego?

Jak wykonać masaż kręgosłupa lędźwiowego?

Monika Paluch / 2011-06-10 13:04:41

Masaż na dyskopatię - opis, działanie

Masaż na dyskopatię - opis, działanie

Monika Paluch / 2011-09-08 15:52:45

Alergia pokarmowa - objawy

Alergia pokarmowa - objawy

Joanna Rayzacher / 2010-07-28 13:19:44

Antykoncepcja a kontrola płodności – porównanie

Antykoncepcja a kontrola płodności – porównanie

Agnieszka Czarkowska / 2011-03-22 11:32:19