Wspomaganie koncentracji

Psychologia     dodano 2016-09-22
ocena

W jaki sposób zajmować się codziennymi obowiązkami w sposób bardziej efektywny? Czy istnieje sposób na poprawę naszej pamięci? Jak intensywniej cieszyć się z życia i każdej jego chwili niosącej radość? Wszystkie te pytania prowadzą do jednego głównego – jak poprawić naszą koncentrację?

Wszyscy chyba znamy to uczucie frustracji, które nas dopada po dniu pełnym zajęć, kiedy to byliśmy bardzo zabiegani, ale pod wieczór nie zobaczyliśmy żadnych efektów całodziennej krzątaniny. Umiejętność skupienia się i skierowania rozbieganych myśli na jeden przedmiot to właśnie koncentracja. Opanowując sztukę koncentracji życie staje się spokojniejsze, jesteśmy w stanie zaprowadzić w nim lepsze porządek, zarówno na planie zewnętrznym (dom, praca) jak i wewnętrznym (stany emocjonalne, lepsze przyswajanie informacji, dłuższa pamięć). Są różne techniki mające poprawić koncentrację. Prześledźmy kilka z nich, zaczerpniętych z antycznych dalekowschodnich praktyk, które dziś stają się coraz popularniejsze na Zachodzie.

Koncentracja stanowi jeden z ośmiu szczebli prowadzących do samorealizacji według indyjskiego systemu filozoficznego – Jogi. Wszyscy kojarzymy jogę z ćwiczeniami fizycznymi, jednak joga to coś więcej, między innymi sztuka koncentracji. Ćwiczyć koncentrację, według jogi, można skupiając myśli na jednym przedmiocie, na przykład płomieniu świecy, świetle księżyca, wybranym elemencie natury (kwiatku lub szczycie góry). Przystępując do procesu koncentrowania się należy pamiętać, że docelowo osoba, która się koncentruje, obiekt na którym uwaga jest skupiona oraz sam akt koncentracji mają stać się jednym, a więc wpływ wszelkich emocji, stanów uczuciowych, przelotnych myśli musi zostać zminimalizowany. Poświęcając tego typu ćwiczeniom nawet jedyne 10 minut dziennie, zobaczymy efekty. Nasza zdolność koncentracji będzie nie tylko lepsza podczas praktykowanego ćwiczenia, ale również w ciągu całego dnia.

Innym ćwiczeniem jest skupienie się na oddechu i podobnie, zminimalizowanie naporu emocji i myśli. Najpierw koncentrujemy się na nozdrzach i czujemy chłód wdychanego powietrza oraz ciepło powietrza wydychanego. Jeśli pojawiające się myśli odciągną naszą uwagę od czubka nosa, co na początku będzie się wydarzać często, koncentrujemy się na nowo. Po czubku nosa skupiamy się na pępku, czując, jak z każdym wdechem pępek oddala się od kręgosłupa, zaś z każdym wydechem przybliża. Ta starożytna prosta praktyka oddechowa nie tylko poprawi koncentrację, ale także zadziała antystresowo, ponieważ głęboki oddech stanowi wroga stresu i napięcia.

Dzienną praktykę ćwiczenia koncentracji może stanowić buddyjskie „obserwowanie swojego umysłu”. Polega ono na obserwowaniu myśli i emocji, które pojawiają się w umyśle. Nie reagujemy na nie (to, że dana myśl się pojawia, nie musi oznaczać tego, że nas od razu pochłonie), jedynie obserwujemy i nie dajemy się „wciągnąć”. W ten sposób nasz umysł się wyostrza, uspakaja, co powoduje poprawę koncentracji.

Podczas wykonywania powyższych ćwiczeń poprawiających koncentracji należy pamiętać, że myśli i emocje będą nas atakować i odciągać od obiektu koncentracji. Nie o to jednak chodzi, by je całkowicie zniwelować, jest to niemożliwe, ale o to, by zdać sobie sprawę z ich istnienia i powracać do obiektu koncentracji. Najważniejsze, by nie poddawać się frustracji mogącej się pojawić w wyniku natłoku myśli. Powyżej opisane ćwiczenia z pozoru wydają się proste, jednak wcale takie nie są dla naszego rozbieganego umysłu. Zadbać również należy o odpowiednie miejsce, w którym będziemy mogli wykonywać ćwiczenia, nie będąc niepokojeni przez innych. Wykonując ćwiczenia na koncentrację regularnie zobaczymy, że nasza koncentracja się poprawia, a pamięć wyostrza.

Znacie inne sposoby na wspomaganie koncentracji? Podzielcie się nimi w komentarzach.

OCENA
4.33
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Syndrom odrzucenia - co to jest, objawy

Syndrom odrzucenia - co to jest, objawy

Magdalena Paluch / 2011-06-17 13:16:42

Agorafobia - przyczyny, objawy

Agorafobia - przyczyny, objawy

Magdalena Paluch / 2011-03-28 11:51:18

Altruizm - definicja

Altruizm - definicja

Julia Janasek-Smyk / 2010-07-09 15:02:54