Savoir-vivre w pracy

Savoir-vivre    
ocena

Bon ton w pracy i w biznesie nie jest niczym skomplikowanym. Stanowi mieszankę dobrego wychowania z biznesową asertywnością. Znając zasady savoir-vivre'u w pracy, z pewnością unikniemy niejasnych, czasami nieprzyjemnych sytuacji.

Savoir-vivre w pracy

photoxpress.com

Etykieta zachowań w sytuacjach publicznych stanowi zbiór zasad, które w rzeczywistości ułatwiają funkcjonowanie w grupie, jednocześnie wpływając na pozytywną atmosferę. Savoir-vivre w pracy i jego przestrzeganie stanowi podstawę pozytywnego kształtowania się relacji między pracownikami, a także na gruncie pracodawca-pracownik.

Pierwszy dzień w pracy

Jak powinien zachowywać się nowy pracownik, by w swoim pierwszym dniu pracy przestrzegać zasad, dzięki którym zyska sympatię przyszłych współpracowników? Idąc po raz pierwszy do nowego miejsca pracy, gdzie zazwyczaj nie znamy nikogo lub prawie nikogo, zazwyczaj ogromnie się stresujemy. Nasza sytuacja jest szczególnie trudna, gdy nie ma nikogo, kto mógłby nas wprowadzić do grona pracowników firmy, przedstawić nas i pomóc nam w przebrnięciu przez cały ten pierwszodniowy galimatias. Jeśli nie znamy nikogo, kto mógłby nas przedstawić, wówczas powinniśmy sami zadbać o to, by poznać całą załogę.


Wchodząc do budynku firmy jako pierwsi powinniśmy się witać. Kiedy zaś ktoś wyrazi zdumienie lub zainteresowanie naszą obecnością, wówczas warto wyjaśnić nasz status, mówiąc na przykład: jestem nowym pracownikiem, nazywam się…, pracuję na stanowisku...

Warto także zagadnąć o imię i funkcję naszego rozmówcy, pytając po prezentacji: A pani?/ Pan? Z pewnością wywołamy dobre wrażenie, jeśli w czasie tej rozmowy na naszej twarzy będzie gościł uśmiech. Jeśli nawiążemy kontakt z zagadniętą w ten sposób osobą, wówczas możemy poprosić ją o udzielenie informacji na temat pozostałych pracowników firmy.

Savoir-vivre na co dzień

Wchodząc do pokoju, w którym ktoś już się znajduje witamy się jako pierwsi, możemy także przejąć inicjatywę, gdy mijamy innych pracowników na korytarzu, w bufecie, etc. Jeśli zaś chodzi o uścisk dłoni, to jako pierwsza podaje ją ważniejsza osoba, bez względu na płeć. W przypadku osób równych rangą, jako pierwsza rękę wyciąga kobieta. Wykonując ten gest, należy patrzeć pozdrawianej osobie w oczy, zaś dłoń należy uścisnąć zdecydowanie, ale nie zbyt mocno. Podawana dłoń powinna być bezwzględnie świeża i czysta. Niewybaczalne jest np. podawanie przedramienia, czy nadgarstka w przypadku brudnej dłoni. Jeśli zdarzy się taka sytuacja, wówczas słownie przepraszamy, informując, że mamy brudną rękę i nie wyciągamy tej ręki w kierunku pozdrawianej lub pozdrawiającej osoby.

Proponować przejście na „ty” może jedynie osoba ważniejsza rangą pracownikowi niższemu rangą. W przypadku równorzędnych osób, kobieta mężczyźnie oraz starszy młodszemu. Nie wolno pod żadnym pozorem samowolnie przechodzić na Ty, najpierw należy zaproponować taką możliwość. Oczywiście istnieją zawody, w których zgodnie z wewnętrzną etykietą wszyscy mówią, dzieje się tak w przypadku policjantów, strażaków, czy żołnierzy.

Wchodząc do stołówki warto pozdrowić wszystkich słowem: „Smacznego”. Dosiadając się do kogoś należy zawsze zapytać, czy możemy to uczynić. Robimy to wówczas, gdy nie ma wolnych miejsc lub, gdy chcemy porozmawiać na ważny temat, najlepiej niezwiązany z pracą.

Wchodząc do gabinetów i jednoosobowych pokoi należy zawsze pukać. Nie musimy tego robić jedynie w przypadku wieloosobowych sal.

Elektroniczna korespondencja służbowa powinna być odbierana jak najczęściej. Z firmowego konta nie powinniśmy prowadzić prywatnej korespondencji. Nie jest wskazane pisanie prywatnych listów w czasie pracy, jest ono jednoznacznie uważane za zaniedbywanie służbowych obowiązków. Jeśli jednak mamy przerwę, w czasie której chcielibyśmy sprawdzić prywatną pocztę wówczas robimy to z prywatnego komputera, jeśli zaś nie mamy takiej możliwości, to korzystamy z komputera firmowego lecz z prywatnego konta.

Kiedy do pokoju wchodzi szef lub ważny klient wówczas należy wstać i przywitać się. Oczywiście nie robimy tego w przypadku, gdy w tym czasie rozmawiamy z innym klientem. Odrywając się gwałtownie od rozmowy okazalibyśmy naszemu rozmówcy brak szacunku. Wyjątkiem są miejsca pracy, w których każdorazowo przyjmuje się dużą ilość interesantów.

UWAGA!

Jadąc windą należy przywitać się przy wsiadaniu i pożegnać przy wysiadaniu. Dziękowanie przy wysiadaniu jest zachowaniem częstym, lecz nie zrozumiałym… przynajmniej w większości wypadków.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =