Kiedy można zwrócić towar do sklepu?

Zakupy     dodano 2015-06-08
ocena

Zwrot towaru w niektórych wypadkach nie jest możliwy - i jest to zupełnie zgodne z prawem. W przypadku sklepów, gdzie dokonujemy zakupów osobiście zwrot towaru zależy od regulaminu sklepu i uprzejmości sprzedającego. Jeżeli po powrocie do domu jesteśmy z zakupu niezadowoleni - może się okazać, że nie ma możliwości, aby dokonać zwrotu towaru. Inaczej ma się sprawa z zakupami w Internecie, gdzie przysługuje nam prawo do namysłu i możemy odstąpić od umowy w ciągu 10 dni - dokonując zwrotu towaru i odbierając pieniądze.

Kiedy można zwrócić towar do sklepu?

sxc.hu

Taka regulacja zakłada, że osoba robiąca zakupy w sklepie ma dużo większą możliwość zastanowienia się i przemyślenia swojego wyboru. Może często przymierzyć kupowaną rzecz, poprosić o jej włączenie i dokładnie jej się przyjrzeć, zanim ją zakupi. Ma także do dyspozycji sprzedawcę, który na bieżąco udziela jej odpowiedzi na zadane pytania. Inaczej jest w sklepie internetowym, gdzie nie mamy bezpośredniego kontaktu z towarem - jest to umowa zawierana na odległość. Często wybór towaru jest nietrafiony, gdyż nie było możliwości przymiarki, lub zdjęcie nie odzwierciedla wszystkich cech przedmiotu.

1) Zwrot towaru w sklepie internetowym

W przypadku zakupów w Internecie - przy zawieraniu tzw. umowy na odległość - mamy ustawowe prawo na odstąpienie od umowy w dacie 10 dni od dnia otrzymania towaru do naszych rąk. Prawo do namysłu w postaci dodatkowych 10 dni na podjęcie ostatecznej decyzji obowiązuje także przy umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa - gdy przykładowo odwiedza nas przedstawiciel firmy sprzedającej jakiś produkt i pod wpływem chwili - decydujemy się na jego nieprzemyślany zakup. W takiej sytuacji również przysługuje nam prawo odstąpienia od umowy i zwrot towaru. Niestety, za przesyłkę płaci konsument, gdyż ustawa nie wprowadza obowiązku zwrotu kosztów przesyłki przez sprzedawcę, lecz zwrot ceny zapłaconej za towar.

2) Zwrot towaru podczas zakupu w sklepie

W takim przypadku, idąc na zakupy mamy zamiar kupić określoną rzecz. Nasz wybór nie jest wówczas przypadkowy i sprzedawca nie powinien ponosić odpowiedzialności za nasze niezdecydowanie, skoro mogliśmy spokojnie zakupy przemyśleć. Dlatego też żadna z ustaw o sprzedaży konsumenckiej nie przewiduje w takim przypadku zwrotu towaru - a jedynie w razie ujawnienia się wad towaru - szeroki zakres rękojmi za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową sprzedaży (1). Mamy zatem możliwość żądania wymiany towaru, jego naprawy - a dopiero, gdy nie jest możliwe spełnienie któregoś z tych żądań - obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy połączone ze zwrotem towaru. Sam „zwrot towaru”, w kształcie w jakim widzą go konsumenci - ma niewiele wspólnego z instytucją niezgodności towary konsumpcyjnego z umową (rękojmią sprzedaży). Instytucja niezgodności towaru z umową nie dotyczy jednak naszego niezdecydowania, produkt, który kupiliśmy musi być wadliwy by móc skorzystać z takich uprawnień. Natomiast przyjęcie zwrotu pełnowartościowego towaru (owszem, możliwe w umowach zawieranych na odległość) nie jest obowiązkiem sprzedawcy sklepu w którym robiliśmy zakupy. Dlatego tez nie można uznać z wadę zakup zbyt małych butów w sklepie obuwniczym, jeżeli mieliśmy możliwość ich przymiarki na miejscu i podjęliśmy decyzję o zakupie.

Zwrot towaru jest wyłącznie dodatkową ofertą sklepów, które godzą się na to, by nie tracić klientów na rzecz handlu w Internecie. Zwrot towaru w potocznym rozumieniu dotyczy przedmiotów, które są w pełni sprawne, nie mają wad - lecz rozmyśliliśmy się, co do ich kupna. Tak naprawdę przyczyny zwrotu są mało istotne - ważne jest, że dotyczą zwrotu towaru pełnowartościowego. Zwrot towaru w takim przypadku nie ma nic wspólnego z prawami konsumenta - jest to wyłącznie oferta sklepu. To sprzedawca może dać swoim klientom takie uprawnienia - nie można ich żądać, w przypadku, gdy w sklepie została zamieszczona informacja, że „po odejściu od kasy zwroty nie są uwzględniane”. Ponadto, nawet jeżeli sklep oferuje możliwość „zwrotu towaru” - dotyczy to towaru nowego, nieużywanego.

Takie ujecie zwrotu towaru można uznać za odpowiednik (nie uregulowany w ustawie) prawa do namysłu występującego w umowach zawieranych na odległość.

Źródła:

1)  Art. 4 Ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego

Mieliście kiedyś problem ze zwrotem towaru? W jakiej sytuacji? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ
Rodzaje płatności przez Internet

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
1 + 1 =

Polecamy

Oszczędzanie na zakupach

Oszczędzanie na zakupach

Redakcja / 2012-04-25 13:04:54

Jaki czepek na basen wybrać?

Jaki czepek na basen wybrać?

Emilia Klima / 2011-05-13 13:53:33

Co kupić dziecku do szkoły?

Co kupić dziecku do szkoły?

Sabina Maćkowicz / 2011-05-11 16:06:30

Czy można zwrócić zakupiony towar do sklepu?

Czy można zwrócić zakupiony towar do sklepu?

Katarzyna Matczuk / 2010-08-23 13:24:52