Zaparcia - leczenie

Choroby    
ocena

Zapobieganie zaparciom jest proste: polega na unormowaniu trybu życia, stosowaniu zdrowej diety i nieunikaniu aktywności fizycznej. Tylko tyle - pod warunkiem, że zapobieganie zaparciom uczyni się elementem swojego stylu życia; zdrowego stylu życia.

Zaparcia - leczenie

W zapobieganiu zaparciom największe znaczenie mają:

Dieta przyjazna jelitom - obfitująca w produkty pełnoziarniste oraz warzywa i owoce (powinny być jak najmniej przetworzone; idealnie, jeśli dużą ich część spożywa się na surowo - na noc polecane są warzywa duszone i gotowane). W produktach pochodzenia roślinnego zawarty jest błonnik - istotny składnik zdrowej diety, dzięki któremu motoryka jelit utrzymywana jest na właściwym poziomie, w jelitach rozwija się prawidłowa mikroflora, a przewód pokarmowy jest oczyszczany z zalegających w nim resztek. Błonnik silnie chłonie wodę, dlatego zapewnia także właściwą konsystencję i ilość masy kałowej.

Uregulowany tryb życia - jelito grube wykazuje największą aktywność w godzinach rannych. Z tego powodu poranne wypróżnienia uznawane są za najzdrowsze oraz o najwłaściwszej porze. Poranny pośpiech przed wyjściem do pracy czy do szkoły nie sprzyja posiedzeniom w toalecie, dlatego wypróżnienia przesuwane są na inne pory dnia - często bardzo różne, a to nie służy systematycznemu oddawaniu stolca. Uregulować trzeba także pory spożywania posiłków - w ten sposób wpływa się na poprawę motoryki jelit i nie obciąża ich pracą w godzinach ich mniejszej aktywności.
Regularne, niezbyt duże ale urozmaicone posiłki, spożywane w spokoju - lepiej jadać częściej a mniej, niż obciążać przewód pokarmowy obfitym, ciężkostrawnym pokarmem, spożywanym w porach późnowieczornych lub nocnych. Jelita zmniejszają swoją aktywność dość wcześnie, dlatego ostatni posiłek powinien być spożywany między godziną 19-ą a 20-ą, nie później niż 2 godziny przed snem.

Picie dużej ilości płynów - wodę dostarczoną do organizmu wchłoną tkanki i błonnik znajdujący się w pożywieniu. Im więcej wody nabierze błonnik, tym masy kałowej będzie więcej; będzie ona też odpowiednio wilgotna, co ułatwi jej przesuwanie w kierunku odbytu. Przy tendencjach do zaparć nie powinno stosować się za wiele soków z marchwi (również tych mieszanych z owocami) - marchew ma bowiem działanie zatwardzające.

jak zapobiegać zaparciom poradyphotoxpress.com

Aktywność fizyczna - polecana pod każdą postacią: taniec, pływanie, biegi, spacery czy „rowerek” wykonywany w łóżku. Ruch ciała poprawia motorykę jelit. W dobrze działających jelitach treść pokarmowa ulega sprawnemu trawieniu i przesuwaniu ku odbytnicy.

Unikanie stresów i umiejętne radzenie sobie z nimi - jako że stres to nieodłączny towarzysz naszego zabieganego często życia, dobrze jest nauczyć się metod relaksowania się: medytacji, jogi, właściwego oddechu. Kiedy dopadnie stres, jelita nie odczują jego wpływu, jeśli organizmowi uda się odprężyć.

Jak często cierpicie z powodu zaparć? Konsultowaliście się z lekarzem w tej sprawie?

OCENA
2.67
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 5 =