Jak rozmawiać z dziećmi?

Dziecko    
ocena

Komunikacja między rodzicem a dzieckiem jest niezwykle istotną sprawą. To właśnie sposób, w jaki rozmawiamy z naszą pociechą pozwala na kształtowanie się poprawnych relacji.

Jak rozmawiać z dziećmi?

sxc.hu

W zależności od wieku dziecka zmienia się sposób, w jaki komunikujemy się z nim. Początkowo, gdy dziecko nie rozumie, co mówimy do niego odczytuje nasze intencje interpretując ton naszego głosu, intonację i tembr. Mówiąc do niemowlęcia i później do nieco starszego dziecka, powinniśmy używać prostych słów, które złożymy w gramatycznie poprawne zdania. Niewskazane jest przełączanie się na „dziecinny kod”. Pamiętajmy, że to właśnie od nas dziecko uczy się mówić. Seplenienie i naśladowanie jego mowy budzi w dziecku frustrację i negatywnie wpływa na proces przyswajania języka.

Kiedy dziecko opanowało już sztukę mówienia, za pomocą słów wyraża swoje niezadowolenie, jak też radość. Małe dzieci są niezwykle kreatywne i często ich neologizmy, lub niewłaściwa hiperpoprawna odmiana słów, prowokują wiele śmiesznych sytuacji. W tym czasie niezwykle ważne jest, zachowanie jednolitości przekazu werbalnego i niewerbalnego. Dziecko rozumie co mówimy do niego, dlatego komunikat „nie wolno” należy wzmocnić odpowiednią intonacją oraz stanowczą postawą.

Już na etapie wyznaczania granic i walki o ich utrzymanie, należy pamiętać o dziecku. Nie możemy podchodzić do naszej komunikacji jednostronnie. Chcemy, aby dziecko nas słuchało, jednak my sami także powinniśmy słuchać tego, co ono do nas mówi. Pamiętajmy o tym, że dziecko uczy się od nas standardów komunikacji. Krzycząc, przeklinając, mówiąc monosylabami, uczymy tego samego.

UWAGA!

Niezwykle korzystnym sposobem komunikacji jest aktywne słuchanie. Pozwala ono ustalić ukryte znaczenie pozornie nieskładnych wypowiedzi. Stosując je, możemy zrozumieć zarówno młodsze jak również starsze dziecko. Aktywne słuchanie polega na parafrazowaniu wypowiedz, które umożliwia zachęcenie rozmówcy do wypowiadania się. Inną techniką jest odzwierciedlenie, mówimy wówczas jakie wrażenie wywołuje na nas wypowiedź - „Czuję, że jesteś zły”. Często stosowana jest także klaryfikacja, która motywuje rozmówcę do wybrania najistotniejszej części swojej wypowiedzi, koncentruje jego uwagę na prawdziwym problemie.

Czy informacje zawarte w artykule okazały się pomocne? Wypowiadajcie się w komentarzach.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 5 =

Polecamy