Według amerykańskich badań 60% 12-latków ma własne telefony komórkowe, za pośrednictwem, których potrafi wysłać 50 sms dziennie, a rozmawia z rówieśnikami częściej, niż w kontaktach bezpośrednich.
Zalety i wady telefonów komórkowych
Wielu rodziców w trosce o bezpieczeństwo pociech, chce mieć z nimi stały, telefoniczny kontakt. Jest to szczególnie istotne w momencie, kiedy dziecko prowadzi aktywny tryb życia, przemieszcza się z zajęć szkolnych na dodatkowe, na spotkania ze znajomymi. Rodzice wiedzą, gdzie dziecko w danym momencie się znajduje i może, w razie potrzeby, je odebrać. Niestety telefony to także zagrożenie w postaci niezapłaconych rachunków telefonicznych, ryzyko wysyłania nagich zdjęć telefonem, które mogą dostać się do Internetu, zwiększone ryzyko wypadków jeśli nastolatek prowadzi auto jednocześnie rozmawiając.
Kiedy kupić?
1. Teoretycznie wiek 14 lat uznaje się za kryterium, kiedy dziecko może mieć własny telefon komórkowy, jednak wielu rodziców kupuje je znacznie młodszym pociechom. Oczywiście, w ramach bezpieczeństwa wybierają modele, niezbyt interesujące dla potencjalnych złodziei.
2. Dziecko powinno być gotowe na posiadanie komórki – najlepiej, gdyby samo zarabiało, aby opłacić rachunki za rozmowy. Oczywiście to mało prawdopodobne więc powinno być świadome wydatków z nim związanych. Jeśli nie ma źródła dochodu powinno wiedzieć, iż jeśli przekroczy limit, pieniądze będą potrącone z jego kieszonkowego.
3. Jeśli dziecko prosi cię o kupno komórki, upewnij się jakie są jego motywy. Zazwyczaj chodzi o to, że „wszyscy już mają telefony”, a bezpieczeństwo twoją pociechę interesuje akurat mniej. Jeśli nie pozwalasz dziecku na nocne eskapady to komórka raczej będzie mu zbędna.
4. Dobrym pomysłem mógłby być telefon zastępczy, czyli brany przez dziecko na dodatkowe zajęcia, z których rodzic ma je odebrać.
A Wy jak uważacie? Kiedy jest odpowiedni moment, aby kupić dziecku telefon komórkowy?