Ćwiczenia na komunikację w zespole

Edukacja    
ocena

Podczas prowadzenia zajęć podstawą jest nawiązanie porozumienia z grupą. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ prowadzący dysponuje ograniczonym czasem, zaś jego głównym celem jest przekazanie wiedzy. Jednak przy odrobinie wyobraźni czy pomysłowości połączonej z doświadczeniem można zbudować taką nić porozumienia.

Ćwiczenia na komunikację w zespole

photoxpress.com

Osiągnięcie tego celu umożliwia wykorzystanie ćwiczeń zwanych lodołamaczami. To ćwiczenia, które na etapie rozpoczynania zajęć z sukcesem zastępują praktykowane podczas większości szkoleń przedstawianie się uczestników. Forma tego ćwiczenia zależy od pomysłowości prowadzącego zajęcia. Powinno ono trwać maksymalnie 15 minut, zaś jego celem jest wzajemne poznanie się uczestników. Przykładem takiego lodołamacza jest poproszenie ich o przygotowanie mapy swojego życia (umieszczenie na niej ważnych miejsc, wydarzeń czy osób), a następnie zaprezentowanie wyników ćwiczenia na forum grupy.

W księgarniach można kupić wiele poradników, poświęconych komunikacji w grupie, które przedstawiają takie ćwiczenia. Jednak równie dobrze można posłużyć się własną pomysłowością i stworzyć takie lodołamacze, które przydadzą się podczas konkretnego szkolenia. Ważne, aby ich sens był zrozumiały dla uczestników zajęć. Jak podkreślają słuchacze, nie lubią udziwnionych poleceń, których cel nie ma wartości poznawczych czy komunikacyjnych. W związku z tym dobrą praktyką jest nawiązywanie do tematyki szkoleń czy doświadczeń uczestników. Cechą, która również się liczy jest prostota. Kolejnym kryterium, którego nie należy bagatelizować to czas, jaki jest poświęcony na przygotowanie ćwiczenia oraz jego wykonanie przez uczestników.

Najczęściej lodołamacze pełnią funkcję poznawczą. Jednak ich zakres działania można poszerzyć o funkcję informacyjną. Wystarczy wykorzystać je do przekazywania nowych informacji czy przyswajania umiejętności. W sytuacji traktowania lodołamacza jako ćwiczenia posiadającego charakter integracyjny, jak i ułatwiający zdobywanie wiedzy, należy łączyć uczestników w mniejsze grupy i często zmieniać ich skład. Dzięki lodołamaczom można osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, postępuje proces integracji grupy w relacjach pomiędzy sobą i na linii słuchacze - trener. Po drugie, jest to efektywny sposób przekazywania wiedzy

A jaka jest Wasza opinia na ten temat? Macie inne sugestie i wskazówki? Podzielcie się nimi!

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 2 =

Polecamy

E-learning - zalety, wady

E-learning - zalety, wady

Katarzyna Aleksandrzak

Case study - co to, na czym polega?

Case study - co to, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak

Cel szkolenia BHP

Cel szkolenia BHP

Katarzyna Aleksandrzak