Jednak w niektórych przypadkach, koszt zakupu i implementacji profesjonalnej platformy będzie niższy, niż długofalowe nakłady finansowe na duże ilości szkoleń. Problemy w zakresie umiejętności obsługi komputera czy dostępu do odpowiedniego sprzętu mogą stanowić poważne ograniczenia w efektywności e-learningu. Z drugiej strony, jeśli uda się przełamać te bariery, zwiększenie dostępności zasobów wiedzy przedsiębiorstwa, możliwość szybkiego dostępu do nich oraz łatwość we wprowadzaniu w nich modyfikacji, mogą być dużym atutem.

Podobnie można rozpatrywać inne kwestie. Krytycy e-learningu zarzucają mu depersonalizację procesu nauczania, ograniczenie lub wręcz uniemożliwienie kontaktu z prowadzącym. W wielu przypadkach nie jest to prawdą.

Uwaga!

Często właśnie taka forma nauczania sprzyja nasileniu kontaktów ze szkoleniowcami. Mechanizmy zazwyczaj powodujące wycofanie poprzez lęk przed oceną grupy czy unikanie zadawania „głupich” pytań, by nie stracić w oczach prowadzącego, podczas szkoleń e-learningowych znacznie traci na sile. Wielu uczestników nawiązuje rozmowę z trenerem poprzez dostępne narzędzia (czat, forum, e-mail itp.), ma czas na spokojne sformułowanie pytań i zadanie ich w takiej ilości, jaka wyczerpuje wątpliwości związane z przedmiotem nauczania. Poza tym, może komunikować się ze szkoleniowcem poza oglądem reszty grupy, co dla niektórych osób ma duże znaczenie.

Niewątpliwym problemem związanym ze stosowaniem e-learningu jest kwestia motywacji do nauki. Szkolenia w tej formie wymagają od uczestników samodyscypliny, regularnego zapoznawania się z materiałem i ćwiczeniem go. Okazuje się, że nie jest to metoda odpowiednia dla wszystkich. Wiele osób nie kończy kursów w-learningowych porzucając je w trakcie lub nie zaliczając ewentualnych testów, pod natłokiem gromadzących się zaległości. Wniosek nasuwa się sam. E-learning może być świetnym narzędziem, pod warunkiem, że jest stosowany w odpowiednich sytuacjach i dla odpowiednich ludzi. Właściwie wdrożony może stanowić świetną bazę wiedzy o postępach w rozwoju kadry. Dzięki możliwości indywidualizacji nauczania, nawet najbardziej zapracowane osoby mogą podnosić swoje kompetencje i dostosowywać ten proces do swoich potrzeb.

A co Wy sądzicie o e-learningu? Warto? Podzielcie się opiniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJak prowadzić dyskusję na szkoleniu?
Następny artykułMetoda „zadanej lektury” – co to, jak ją stosować?

Katarzyna Aleksandrzak – absolwentka psychologii specjalizująca się w psychoedukacji i szkoleniach metodami aktywnymi. Prócz licznych staży, doświadczenie zdobywała podczas treningów superwizowanych w szkole trenerów Grupa TROP. Autorka scenariuszy szkoleniowych.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Kilka lat temu ukończyłam studia z zakresu psychologii w Wyższej Szkole Psychologii Społecznej. Psychologia odkąd pamiętam była moją pasją i z tą myślą wybierałam kierunek kształcenia. Zarówno uczelnia, jak i praca na stażach, praktykach, a później zawodowa, pozwoliły mi odkryć znacznie więcej zastosowań znajomości tej dziedziny nauki niż się spodziewałam. Najciekawsze jest dla mnie łączenie jej z nowoczesnymi technologiami, wykorzystaniem w marketingu z naciskiem na jego internetową formę czy też w e-learningu i szeroko pojętym zarządzaniu.

Interesuję się także metodyką szkoleń, ukończyłam specjalizację z psychoedukacji metodami aktywnymi. Swoją przyszłość zawodową łączę z pracą trenera kompetencji miękkich. Zawsze lubiłam też pracę z tekstami, co pozwala mi od wielu lat wykonywać zawody, w których umiejętność sprawnego posługiwania się słowem pisanym jest niezbędna. Żeby ponieść swoje zdolności w tym zakresie odbyłam studia podyplomowe o specjalizacji Edytorstwo Współczesne, na kierunku Edytorstwa i Krytyki Tekstu Uniwersytetu Kardynała Wyszyńskiego.

Prywatnie jestem mamą bliźniaczek i większość mojego wolnego czasu spędzam ze swoimi dziećmi. Pozostałe chwile uwielbiam poświęcać na czytanie – literatura to moja największa pasja.

1 KOMENTARZ

  1. Świetny artykuł ! Macie racje, dużo zależy od motywacji i samodyscypliny ale wiem sam po sobie, że głównym motywatorem jest po prostu ciekawość i chęć zdobycia wiedzy. Jeśli e-learning zrobiony jest w sposób ciekawy, pomysłowy i wręcz zachęcający do tego, by z niego korzystać, tak jak to jest np. w http://welearning.pl/ to motywacja pojawia się sama i nie trzeba się do niczego zmuszać. 🙂 Fajnym pomysłem są np. gry edukacyjne 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here