Eksperymenty i doświadczenia w edukacji dzieci

Edukacja    
ocena

Istotą eksperymentu jest aktywne zdobywanie wiedzy. Doświadczenia prowadzą nie tylko do poszerzania zasobu wiadomości, ale też stwarzają naturalne środowisko do poznawania czegoś czego się jeszcze nie zna. Eksperyment jest świetną alternatywą dla biernej nauki.

Eksperymenty i doświadczenia w edukacji dzieci

photoxpress.com

Podstawą w badaniach jest samodzielne odkrywanie. Oczywiście osoba dorosła (nauczyciel lub rodzic) czuwa nad przebiegiem doświadczenia, zakłada cele, stwarza warunki, instruuje, udziela wskazówek i ewentualnie delikatnie naprowadza na wyjaśnienia, ale aktywnym uczestnikiem jest tutaj dziecko. Jego aktywność jest tak samo ważna jak przebieg samego eksperymentu. Tylko pobudzane zaangażowanie własne małego badacza sprzyja samodzielnemu myśleniu. W efekcie zdobywana wiedza jest trwalsza.

Wypracowanie rozwiązania w znacznym stopniu ułatwiają zapamiętywanie. W doświadczeniach wiadomości opierają się na konkretach, na widocznych zjawiskach, dlatego też łatwiej jest je przyswoić. Wiedza teoretyczna zdobywana biernie nie wyzwala aż tak dużej ciekawości i zainteresowania, szybciej więc umyka. Poza tym trudno jest czasem przyswoić nowe pojęcia czy słownictwo, jeśli nie mają one odniesienia do bliskiej nam rzeczywistości.

Największe zastosowanie w eksperymentach mają nauki przyrodnicze, fizyczne i chemiczne. Skomplikowanie brzmiące prawa czy zasady można zaprezentować w ciekawy sposób w formie doświadczeń. Nawet maluszki mogą tą drogą poznawać świat. Zaproponujmy eksperyment z kroplami tłuszczu. Do miseczki nalewamy wodę i niedużo oleju. Zadaniem dziecka jest wymyślenie sposobu na rozbicie oleistej plamy na kropelki. Zapewnijmy o możliwości skorzystania z różnych produktów spożywczych. Po kilku próbach możemy delikatnie naprowadzić malca na rozwiązanie pytaniami „Jak mama radzi sobie z tłustymi naczyniami podczas ich mycia?” Gdy pociecha zorientuje się, że chodzi o płyn do naczyń, wytłumaczmy zjawisko i razem umyjmy naczynie. Można też mieszać ze sobą różne produkty i badać co powstanie. Ciekawy efekt daje połączenie na przykład octu i sody oczyszczonej. Przypomnijmy sobie doświadczenia z własnych lat szkolnych (sadzenie roślin czy eksperyment z kryształkami soli na bawełnianej nici). Inspiracji warto poszukać na stronach z magicznymi sztuczkami.

Ważne jest, aby po każdym eksperymencie podsumować przebieg oraz wysunąć wnioski. Dziecko uczy się podczas doświadczeń powiązań przyczynowo-skutkowych, formułowania odpowiedzi i wnioskowania. Przede wszystkim jednak pracuje nad wytrwałością w dążeniu do celu i doprowadzaniem podjętych zadań do końca.

Czy próbowaliście jakichś doświadczeń z dziećmi w domu? Co to było?

OCENA
5.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
4 + 1 =

Polecamy

E-learning - zalety, wady

E-learning - zalety, wady

Katarzyna Aleksandrzak

Case study - co to, na czym polega?

Case study - co to, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak

Cel szkolenia BHP

Cel szkolenia BHP

Katarzyna Aleksandrzak