Jak odpowiadać na trudne pytania podczas szkolenia?

Edukacja    
ocena

Podczas szkolenia trudnych pytań nie uda się uniknąć. Trzeba sobie umieć z nimi radzić. Trudne pytania mogą dotyczyć wielu zagadnień, począwszy od tematyki szkolenia, a skończywszy na życiu osobistego trenera. Podstawowa zasada jest następująca: na każde pytanie należy odpowiedzieć, przy czym można to robić na kilka sposobów.

W tego rodzaju sytuacjach bardzo przydają się umiejętności asertywności, czyli w omawianym przypadku zachowania wyrażającego własne opinie i oceny w sposób bezpośredni, stanowczy i łagodny, z poszanowaniem praw drugiego człowieka. To sztuka odnalezienia się w kłopotliwej sytuacji i wyjścia z niej w sposób, który nie zaszkodzi żadnej ze stron biorących w niej udział. To również sposób na stawianie ludziom granic czy osobistej i zawodowej przestrzeni. Reasumując, dzięki zastosowaniu asertywności uzyskujemy szereg narzędzi, które ułatwiają odpowiadanie na trudne pytania.

Po pierwsze, nie musimy znać odpowiedzi na każde pytanie Mamy prawo do powiedzenia „nie wiem, ale jeśli Pan sobie życzy, to dowiem się”. W takiej sytuacji nie mamy obowiązku usprawiedliwiania braku swojej wiedzy. Po drugie, mamy prawo do szacunku innych ludzi i szanowania nas. W praktyce ta zasada bardzo się przydaje, ponieważ pozwala wyjść z podniesioną głową z prawie każdej sytuacji. Jeśli uczestnik szkolenia nie ma racji, ale to możemy używać zwrotu „szanuję Pana zdanie, ale nie zgadzam się z nim. Z mojej wiedzy i doświadczenia wynika, że...”. Po drugie, mamy prawo do popełniania błędów. W sytuacji, gdy w niewłaściwy sposób wykonamy jakiś element szkolenia, możemy odnieść się do tego aspektu asertywności, przyznając się do błędu.

Podczas szkoleń są stosowane tzw. koła ratunkowe, czyli zwroty, które odraczają w czasie odpowiedź na pytanie (np. o tym aspekcie zagadnienia porozmawiamy później lub jeszcze powrócimy do tego tematu) lub kończą niepotrzebną dyskusję (np. Szanowni Państwo w tym punkcie skończmy naszą debatę i wróćmy do programu szkolenia). Trzeba również unikać odpowiedzi na pytania pozorne, czyli takie, które nie mają wartości poznawczej dla uczestników. Wykazując się asertywnością, należy na nie nie odpowiadać. W związku z tym nasza reakcja powinna mieć cechy krótkiej i swobodnej wypowiedzi, bez wdawania się w zbędne dyskusje czy przekonywanie do swoich racji. Ciekawym sposobem poradzenia sobie z trudnym pytaniem, jest poproszenie grupy o pomoc w udzieleniu odpowiedzi na nie.

A jaka jest Wasza opinia na ten temat? Macie inne sugestie i wskazówki? Podzielcie się nimi!

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
2 + 1 =

Polecamy

E-learning - zalety, wady

E-learning - zalety, wady

Katarzyna Aleksandrzak

Case study - co to, na czym polega?

Case study - co to, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak

Cel szkolenia BHP

Cel szkolenia BHP

Katarzyna Aleksandrzak