Jak poprawić koncentrację uczestników kursu?

Edukacja    
ocena

W trakcie prowadzenia szkoleń wielu trenerów spotyka się z kłopotliwym spadkiem lub brakiem uwagi uczestników kursu. Jakie mogą być przyczyny tego zjawiska i jak sobie z nim radzić? Czasem jest tak, że osoby, dla których prowadzimy zajęcia, są na nich niejako obowiązkowo. Ktoś „odgórnie” zdecydował, że doszkalanie jest im potrzebne i nie brał pod uwagę ich opinii. Takim uczestnikom może być trudno się skupić na tym, co próbujemy przekazać. Prawdopodobnie są niezainteresowani tematem lub po prostu sfrustrowani tym, że zostali zmuszeni do czegoś, do czego nie mają przekonania. Brak im motywacji do nauki, a więc i ich zdolność do skupienia się spada. To jedna z najtrudniejszych sytuacji, z jakimi musi sobie poradzić szkoleniowiec.

Jak poprawić koncentrację uczestników kursu?

photoxpress.com

Co można zrobić z takimi uczestnikami, jak pomóc im się zaangażować i zmotywować do udziału w zajęciach, a co za tym idzie, poprawić ich koncentrację? Na pewno warto spróbować przekonać ich, że mamy do przekazania im coś wartościowego. Być może, rzeczywiście nasz przymusowy uczestnik jest fachowcem w dziedzinie, z której szkolimy. Wtedy można spróbować namówić go do roli „konsultanta”, angażować pytaniami, prosić o dzielenie się swoimi doświadczeniami z resztą grupy. W większości przypadków, tak połechtane ego z przyjemnością odbędzie pozostałą część zajęć w pełnym skupieniu.

Kłopoty z koncentracją osób szkolonych mogą być też efektem nadmiaru treści, które znalazły się w programie szkolenia, źle zaprojektowanego harmonogramu - zbyt długie trwanie poszczególnych bloków bez przerw lub zbyt małej liczbie ćwiczeń aktywizujących. Planując przebieg szkolenia i metody, z jakich będziemy korzystać podczas zajęć, należy bardzo ostrożnie podchodzić do nasycenia programu treścią wykładową. Współczesne metody efektywnego nauczania kierują się wręcz ku odchodzeniu od standardowo pojmowanego wykładu, jako metody nauczania. Jest to podyktowane właśnie niskim poziomem uwagi słuchaczy takich form przekazu wiedzy. Oczywiście, niekiedy konieczne jest przeprowadzenie części zajęć w formie czysto teoretycznej, jednak lepiej wtedy sięgnąć po techniki mini-wykładu, casestudy itp., które w bardziej skuteczny sposób pomagają przekazać niezbędną wiedzę, jednocześnie pozwalając szkolonym utrzymać koncentrację na materiale.

UWAGA!

Podobnie pozytywny wpływ na poprawę uwagi kursantów ma odpowiednia modulacja głosu trenera, dbanie o unikanie monotonii wypowiedzi, stosowanie drobnych przerywników w postaci adekwatnych żartów i anegdot oraz organizacja materiału w sposób, zapewniający logiczną ciągłość zajęć i podsumowywanie, i powtarzanie kolejno poruszanych zagadnień.

Macie inne pomysły na zwiększenie koncentracji? Podzielcie się nimi.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 4 =

Polecamy

E-learning - zalety, wady

E-learning - zalety, wady

Katarzyna Aleksandrzak

Case study - co to, na czym polega?

Case study - co to, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak

Cel szkolenia BHP

Cel szkolenia BHP

Katarzyna Aleksandrzak