Jak przygotować, przeprowadzić szkolenie BHP?

Edukacja    
ocena

Prowadzenie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy to bardzo ciężki kawałek chleba, szczególnie dla trenerów ceniących aktywne grupy. Niemniej w każdej organizacji jest to temat konieczny do poruszenia. Obowiązek i treści szkolenia są regulowane przepisami prawa. Główne z nich to Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.) oraz Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.). Szczegółowe zarządzenia wprowadza również wiele innych aktów, które można odnaleźć, między innymi, na stronach Centralnego Instytutu Ochrony Pracy.

Na szkolenie wstępne BHP składa się instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy (na stanowisku pracy). Obydwie części nauczane są, zgodnie z nazwą, techniką instruktażu. Zakres tematyczny jest nałożony ustawowo, więc dla szkoleniowca pozostaje wybór metod, jakimi może uatrakcyjnić szkolenie.

Tematyka BHP dla większości osób jest po prostu nudna. Nie ma sensu oszukiwać się, że cała grupa uczestników przyszła na instruktaż ogólny z własnej inicjatywy i z napięciem czeka na rozwój wydarzeń. Jednak mimo potocznej opinii, treści BHP są bardzo ważne. Przestrzeganie ich lub nie, może decydować o zagrożeniu zdrowia, a nawet życia pracowników. Szkoleniowiec BHP powinien o tym wiedzieć najlepiej. Dlatego wbrew naturalnemu oporowi, z jakim przychodzą kursanci, warto postarać się, by jak najwięcej zostało w ich pamięci.

UWAGA!

Co można zrobić? Próbować aktywizować poprzez wprowadzanie elementów pracy grupowej, zadań dla poszczególnych osób, filmów, prezentacji, pokazów i nie zanudzać, zastępując wykłady mini-wykładami i narzędziami multimedialnymi.

W praktyce może wyglądać to tak, że treści konieczne do przekazania w wersji wykładowej przeplatamy zadawaniem pytań uczestnikom lub puszczając krótkie filmy tematyczne. Oczywiście wykłady powinny być wzbogacone w jakąkolwiek formę wizualizacji - prezentację czy chociaż folię na rzutniku, flip-chart. Katastrofą jest mówienie o rzeczach z natury interesujących tylko dla wąskiej grupy i jednocześnie używanie w tym celu monologu.

Tam gdzie to możliwe, dobrze używać nagrań i pokazów. W sieci można znaleźć sporo zabawnych filmików o tematyce BHP, jest też trochę dających do myślenia na poważnie. Warto poszukać, ściągnąć i używać (jeśli nie mają ograniczeń prawnych w tym zakresie).

Należy jak najczęściej odnosić się do praktycznych przykładów, znanych sytuacji, wskazać na możliwe konsekwencje niebezpiecznych zachowań. Warto próbować zaktywizować grupę do wymiany doświadczeń, opinii. Być może ktoś będzie dzięki temu bardziej ostrożny, niż przed odbyciem szkolenia. A to już powinno pocieszyć szkoleniowca, zajmującego się tak niewdzięczną dziedziną do nauczania jak BHP.

Co myślicie o szkoleniach BHP? Są - Waszym zdaniem - przydatne i konieczne? Podzielcie się opiniami.

OCENA
5.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 3 =

Polecamy