Jakie są metody aktywizacji uczniów?

Edukacja    
ocena

Dla nauczyciela prowadzącego zajęcia nie ma nic gorszego niż widok uczniów, którzy nie wykazują zainteresowania omawianym zagadnieniem. Jednak temu stanowi rzeczy można zapobiec, wykorzystując do osiągnięcia tego celu, m. in. metody aktywizujące.

Jakie są metody aktywizacji uczniów?

sxc.hu

Pod tym pojęciem kryje się szereg różnego rodzaju narzędzi i „pomocy dydaktycznych”, których zastosowanie ma sprawić, że uczniowie zainteresują się omawianym tematem. Tym bardziej, że nauczanie nie polega jedynie na przekazie werbalnym. Wymaga od ucznia zaangażowania i działania. I właśnie te elementy najczęściej pojawiają się w metodach aktywizujących pracę z nim.

UWAGA!

Bardzo ważne jest to, aby już na początku zajęć podjąć próby uaktywnienia uczniów. Nie bez znaczenia jest układ przestrzenny sali lekcyjnej. W zależności od potrzeb czy rodzaju prowadzonych zajęć stoliki można ułożyć, m. in. w kształt litery „U”, pogrupować w zespoły czy stworzyć stół konferencyjny. Reasumując, chodzi o takie zorganizowanie przestrzeni w klasie, która ułatwi przyswajanie wiedzy oraz komunikację na dwóch poziomach (pomiędzy uczniami oraz podopieczni – nauczyciel).

- podtrzymanie uwagi uczniów oznacza w praktyce wywołanie dyskusji oraz wzbudzenia ich aktywności w dowolnym momencie zajęć. Cel ten można osiągnąć dzięki zastosowaniu np.:

- otwartej dyskusji – najlepiej wybrać kilka osób i poprosić je o udzielnie odpowiedzi na pytanie, bez podawania dodatkowych odpowiedzi,

- głosowaniu – chodzi o zorganizowanie zabawy, podczas której uczniowie będą mieli możliwość przeprowadzenia głosowania, związanego z omawianym zagadnieniem. Można zaproponować im kilka propozycji lub poprosić o przygotowanie ich podczas pracy w grupach. A następnie przegłosować te wyniki,

- wykorzystaniu gier takich jak quizy czy zabawy. W tym przypadku inspiracją mogą stać się telewizyjne teleturnieje czy programy;

- w trakcie prowadzenia zajęć niezwykle przydatną umiejętnością jest poczucie humoru. W czasie przekazywania informacji można wykorzystywać zabawne anegdoty. Nie wspominając, poczucie humoru może przydać się, gdy chcemy utrzymać właściwy poziom dyscypliny w klasie;

- należy również pamiętać o używaniu w miarę prostego słownictwa. Nasz wykład powinien być przejrzysty i czytelny dla odbiorców. Jeśli wprowadzamy nowe pojęcia, wówczas na początku należy je zdefiniować.

Czy korzystaliście z tych metod w pracy? Jak się sprawdzają, która działa najlepiej? Dajcie znać w komentarzu.

OCENA
1.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
2 + 5 =

Polecamy

E-learning - zalety, wady

E-learning - zalety, wady

Katarzyna Aleksandrzak

Case study - co to, na czym polega?

Case study - co to, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak

Cel szkolenia BHP

Cel szkolenia BHP

Katarzyna Aleksandrzak