Mnemotechniki, czyli techniki ułatwiające zapamiętywanie

Edukacja    
ocena

Nazwa mnemotechnik ma swoje źródło w imieniu greckiej bogini pamięci – Mnemosyne. Według mitologii znała ona przeszłość, teraźniejszość oraz przyszłość. Mnemonika jest zestawem technik pamięciowych stosowanych już w starożytności. W średniowieczu mnemonikę uznano za sztukę magiczną. Obecnie stają się coraz bardziej popularne. Według badań młodzież ucząca się przy użyciu tych metod, zapamiętuje siedmiokrotnie więcej informacji niż gdyby ich nie znała.

Mnemotechniki, czyli techniki ułatwiające zapamiętywanie

sxc.hu

Mnemotechniki umożliwiają szybkie zapamiętywanie informacji, w tempie znacznie przekraczającym tradycyjne sposoby opanowywania treści. Co więcej – techniki pamięciowe stwarzają warunki do opanowywania takiej pojemności danych, którą na co dzień bardzo trudno przyswoić. Sekretem tych metod jest idealne dopasowanie się do zasad funkcjonowania mózgu i ludzkiej pamięci. Tym samym sięgają do nieograniczonych możliwości pamięci, co nie jest uruchamiane w zwykłym sposobie uczenia się.

Techniki pamięciowe są bardzo efektywne, gdyż wykorzystują prawa, jakimi rządzi się mózg. Przyjmijmy, że chcemy zapamiętać nowe informacje. Naturalnym sposobem działania mózgu jest wiązanie, kojarzenie nowo przyjmowanych treści z tymi, które są już znane i opanowane. Sieć neuronów łączy ze sobą fakty.

Tradycyjne „kucie” jest uczeniem się „na pamięć”, bez wykorzystania tej cudownej pracy mózgu. W efekcie nauka jest trudniejsza, mniej wydajna, mało efektywna i nie zakorzenia informacji na długo w pamięci. Techniki pamięciowe natomiast działają w zgodzie z naturalnymi procesami, wiążąc wiedzę poprzez skojarzenia i wyobraźnię. To właśnie skojarzenia są najważniejszym ogniwem w systemie zapamiętywania, wykorzystywanym w każdej metodzie.

Żeby mnemotechniki przyniosły znaczące efekty, muszą być spełnione ku temu warunki. Stanie się tak, jeśli tworzone skojarzenia będą miały określone cechy, dzięki którym zapadną w pamięci na dłużej:

- barwność – skojarzenia powinny być nasycone barwami, obrazy mienić się i lśnić.

- dynamika – im więcej ruchu, dziejącej się akcji, tym lepiej!

- humor – zabawność i śmieszność zapamiętywanej informacji pobudzają mózg.

- przesada – działa w dwie strony, czyli albo coś nienaturalnie powiększamy bądź maksymalnie zmniejszamy. Obrazy niezgodne z rzeczywistością zawsze skierowują uwagę.

- wielozmysłowość – ze względu na różne style uczenia się, skojarzenia powinny poruszać wszystkie zmysły, nie tylko wzrok, ale też słuch, węch i smak.

- umieszczenie samego siebie – skojarzenia z samym sobą w roli głównej potrafią być bardzo silne.

Czy używacie mnemotechnik do uczenia się? Która sprawdza się u Was najlepiej?

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
3 + 1 =

Polecamy

Case study - co to, na czym polega?

Case study - co to, na czym polega?

Katarzyna Aleksandrzak

Cel szkolenia BHP

Cel szkolenia BHP

Katarzyna Aleksandrzak