Jak wygląda fonetyczny alfabet cyfrowy? Otóż cyfrom od 0 do 9 przyporządkowane są wybrane głoski polskiego alfabetu. Aby sprawnie posługiwać się tą metodą szybkiego zapamiętywania, trzeba najpierw przyswoić poniższe zestawienia:

system cyfrowo-literowy

Chociaż opanowanie tych połączeń wymaga wysiłku, warto go podjąć. Rzadko która metoda pozwala na tak efektywne zapamiętywanie liczb. Podstawą jest perfekcyjne przyswojenie powyższych połączeń, co zapobiegnie pomyłkom w odtwarzaniu zaszyfrowanych numerów. Dobrze zastosować różnego typu skojarzenia w zapamiętywaniu par, na przykład głoski „t” i „d” mają jedną pionową kreskę, podobnie jak cyfra „1”, do której zostały przypisane, głoska „n” ma dwie pionowe kreski, a na ilość tych kresek wskazuje przypisana cyfra „2’, odwrócone „P’ wygląda jak połączona z nim „9’, itd.

Zaskakujące może wydać się przypisanie niektórym cyfrom dwóch, a nawet trzech głosek. Jest to uwarunkowane podobnym wymawianiem tych głosek (aparat mowy układa się niemalże identycznie). Różnice wychwytujemy jedynie w dźwięczności. W przypadku przyporządkowywania głosek do cyfr wybieramy jedną głoskę, na przykład w odniesieniu do „7” – g, k lub h. W systemie cyfrowo-literowym wykorzystujemy tylko podane głoski, inne, w tym samogłoski i spółgłoski jak ś, ć, ź, ń, nie mają znaczenia, służąc jedynie do dalszego tworzenia wyrazów.

W jaki sposób należy więc zapamiętać dany ciąg cyfr oznaczający numer telefonu lub inny?

Do cyfr przypisujemy głoski z fonetycznego alfabetu cyfrowego, a następnie dodając samogłoski, tworzymy wyraz.

Na przykład chcąc zapamiętać numer telefonu alarmowego 997, otrzymujemy zestawienie głosek: PPG. Dodając samogłoski, możemy utworzyć wyraz do zapamiętania PAPUGA. Otrzymane słowo trzeba w skojarzyć w jakiś sposób, aby na dłużej pozostał w pamięci. Realizujemy zasadę operowania skojarzeniami wyrazistymi, dynamicznymi, zabawnymi. W naszym przypadku byłaby to papuga pędząca radiowozem policyjnym.

Czy próbowaliście kiedyś opanować tę technikę? Co sprawiło Wam najwięcej trudności? Dajcie znać w komentarzu.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWalne Zgromadzenie Akcjonariuszy – informacje
Następny artykułJak zapamiętać imiona i nazwiska?

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here