Nauka szybkiego czytania – wyznaczanie celu

Edukacja    
ocena

Umysł ludzki potrafi osiągnąć niewyobrażalnie wiele. Ważne jest jednak stawianie sobie celów i dążenie do ich realizacji. Cel nie tylko wyznacza kierunek działania, ale też motywuje. Ogólnym celem może być umiejętność szybkiego czytania, ale w toku pracy potrzeba wyznaczania szczegółowych celów (aby osiągnąć konkretne rezultaty).

Nauka szybkiego czytania – wyznaczanie celu

photoxpress.com

Według badań już sama chęć opanowania metod szybkiego czytania może zwiększyć tempo czytania o 20%. Na tej podstawie warto sobie wyobrazić siłę stawianych celów. Mózg działa najlepiej, gdy ma wyznaczony cel.

- Cel powinien być mierzalny (musimy wiedzieć , w jakim stopniu zdołaliśmy go osiągnąć).

- Cel musi też być konkretny, szczegółowo nazwany, wtedy ukierunkowujemy na niego nasz umysł.

Szybkim czytaniem nie może kierować przypadek, ale cele szczegółowe, na przykład osiągnięcie określonej szybkości czytania (tu wpisujemy maksymalną, nawet niewyobrażalną na danym etapie, ilość słów, jaką chcemy przeczytać w czasie jednej minuty) po dwóch tygodniach treningów. Podczas szybkiego czytania każdego tekstu trzeba przypominać sobie cele, żeby ukierunkowywać mózg na intensywną pracę. Wyznaczane cele mogą być również bardziej szczegółowe, sformułowane do danego tekstu, np. „Na co chcę zwrócić uwagę?, „Na jakie pytania chcę znaleźć odpowiedź?”

Postawiony cel przeciwdziała rozproszeniom. Wyobraźmy sobie, że wybraliśmy się na przejażdżkę rowerową. Nie mamy ustalonych celów podróży, ani czasu jaki na nią przeznaczamy. W efekcie często się dekoncentrujemy, rozglądamy na boki, zatrzymujemy. Jeśli natomiast rower ma nam posłużyć do dotarcia w wybrane miejsce, na przykład w pięć minut, nie będziemy marnować  czasu czy rozglądać się. Celem jest wyznaczanie konkretnego zadania w krótkim czasie, co włącza mózg na wysokie obroty. Taka właśnie jest istota celu w szybkim czytaniu.

Cele działają również motywująco w sytuacjach zniechęcenia i znużenia. Ćwiczenia szybkiego czytania powinny być regularne, najlepiej codzienne, z małymi jedynie przerwami. Nietrudno wtedy o zmęczenie. Dobrze wtedy wracać do celów wyznaczanych na samym początku (warto jest spisać je na kartce).

UWAGA!

Dlatego też kursy szybkiego czytania powinny być rozpoczęte ustalaniem celów. Po czasie zobaczymy efekty. Być może osiągniemy takie rezultaty, że trzeba będzie określić nowe cele, na przykład zwiększyć oczekiwaną prędkość czytania.

Czy uważacie, że nauka szybkiego czytania jest trudna? A może z łatwością byście się tego nauczyli? Dajcie znać w komentarzu.

OCENA
0.00
OCEŃ PORADĘ

Komentarze

Dodaj zdjęcie do komentarza:
PRZEGLĄDAJ
Dodaj film wideo do komentarza:
Dodaj film z dysku:
PRZEGLĄDAJ
 
5 + 5 =