Autor
Inne porady tego autora
Jak zapamiętać imiona i nazwiska?
Jaki jest mój styl uczenia się?
W tym dziale
Nauka języków obcych dla dzieci
Wyższe uczelnie - lepsze są płatne czy bezpłatne?
Jak nauczyć dziecko czytać?
Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia?
Świadczenia socjalne dla studentów
Nowatorskie metody prowadzenia zajęć - jak z nich korzystać?
Na początek kilka słów dotyczących ogólnych zasad wprowadzania nowatorskich metod pracy. Jeśli nie jesteśmy w nich specjalistami bądź obawiamy się reakcji uczestników zajęć, to lepiej wprowadzić je jako jeden z elementów. Unikniemy wówczas nieprzyjemnych sytuacji i uczucia dyskomfortu słuchaczy.
Jednak w miarę możliwości, starajmy się urozmaicać prowadzone przez nas zajęcia. I nie bójmy się eksperymentować z nowymi formami przekazywania wiedzy. Poniżej prezentuję dwie propozycje, które wydają mi się szczególnie nowatorskie jako metody, które można wykorzystać podczas szkoleń:
- nauczanie typu blended-learning – jest to model mieszany, w którym mamy dwa elementy. Pierwszym z nich są klasyczne zajęcia, zaś drugim szkolenie typu e-learning. Ten rodzaj nauczania wzmacnia motywację uczestników. Wynika to z faktu, że czasie trwania kursu zostają nawiązane więzi psychologiczne. Trener nie jest wirtualną, lecz konkretna osobą, do której można potem zwrócić się o pomoc, np. na czacie. Z doświadczeń firm organizujących tego rodzaju szkolenia wynika, że procent osób rezygnujących z nich jest dużo mniejszy. Oczywiście, w porównaniu do szkoleń asynchronicznych;
- warto wprowadzić elementy coachingu prowokatywnego – to jakby odwrotna twarz jego klasycznego podejścia. Charakteryzuje się zaskakującymi, nieoczekiwanymi, pełnymi paradoksów pomysłami coacha. Poza tym posługuje się poczuciem humoru, żartobliwym tonem głosu, zaskoczeniem (klient oczekuje potwierdzenia, a on zaprzecza), absurdem, błędną interpretacją sytuacji czy ironią. Nie unika łamania zasad logiki. W coachingu prowokatywnym trener jest adwokatem diabła. W praktyce z punktu widzenia klienta oznacza to bardzo dziwne zachowania. Coach zaczyna udzielać dziwnych rad i kwestionuje pomysły. Przede wszystkim nie wierzy w możliwość osiągnięcia postępu przez klienta. Konsekwencją zachowania coacha jest (lub powinno być) obudzenie tkwiącego w nim potencjału. A wszystko po to, aby udowodnić, że trener nie ma racji.
Aby osiągnąć zamierzony cel powinny być spełnione następujące zasady. Po pierwsze, musimy okazywać życzliwość uczestnikom. Po drugie, nasze zachowanie powinno charakteryzować się pozytywnym nastawieniem. Po trzecie, szkolenie musi zawierać przemyślane elementy prowokacji. Jest to niezwykle ważne, ponieważ podejmowane przez coacha działania nie mogą mieć nic wspólnego ze złośliwością czy agresją.
Czy korzystaliście kiedyś z nowatorskich metod prowadzenia zajęć? Jakie są Wasze opinie na ich temat? Zapraszam do dyskusji w komentarzach.