Niektóre firmy decydują się na podniesienie kwalifikacji swoich kadr menadżerskich poprzez szkolenia, które mają nauczyć te osoby, jak lepiej pełnić rolę przywódcy i pełnić funkcję coacha dla podwładnych. Jest to praktyczne podejście z dwóch względów. Po pierwsze, umożliwia zwiększenie skuteczności zarządzania i efektywności w relacjach biznesowych wyszkolonego pracownika. Po drugie, pozwala na korzystanie z dobrodziejstw coachingu bez konieczności każdorazowego korzystania z usług zewnętrznych fachowców. Jak więc zorganizować takie szkolenie z coachingu menadżerskiego?
Uwaga!
Rynek szkoleń jest bogaty w oferty kursów Business Coaching proponowanych przez różne instytucje. Część spośród tych organizacji posługuje się międzynarodową certyfikacją. Nie jest to warunek konieczny, jednak na pewno dobrze zwrócić na to uwagę, wybierając odpowiednie szkolenie dla coacha. Niekiedy kursy coachingu menadżerskiego są dostępne jedynie dla kandydatów posiadających już pierwszy stopień certyfikacji (jest tak np. w ICC).
Szkolenia tego typu mają najczęściej formę warsztatową i trwają kilkanaście dni lub kilka tygodni. Trzeba wziąć pod uwagę, że poza częścią zajęciową obejmują również różne formy praktyki, superwizji i realizacji projektów, są więc bardzo czasochłonne. Nie są to rodzaje szkoleń, które mogą być realizowane jako dodatkowe zajęcie „po pracy”. W większości przypadków wyłączają one pracownika z intensywnych działań zawodowych na pewien okres czasu.
Kursy Business Coaching uwzględniają różnorodne doświadczenia zawodowe uczestników i pozwalają im na przyswojenie praktyki stosowania narzędzi coachingu w kontekście wykonywanych przez nich zadań. Umożliwiają podniesienie umiejętności komunikacyjnych w odniesieniu do współpracowników i klientów biznesowych, ułatwiają też zrozumienie metodyki skutecznej motywacji, poznanie własnych mocnych i słabych stron oraz pracę nad nimi. Osoby profesjonalnie przeszkolone z zakresu coachingu menadżerskiego są pracownikami, którzy rozwijając własne zdolności stają się jednocześnie lepszymi przywódcami i partnerami dla innych członków organizacji oraz wzmacniają możliwości zarządzania zasobami ludzkimi firmy o kompetencje coacha.
Co myślicie o szkoleniach z coachingu managerskiego? Warto w nie zainwestować? Podzielcie się doświadczeniami.