Autor
Inne porady tego autora
Czy opłaca się szkolić pracowników?
Rozwój, szkolenie umiejętności przywódczych
W tym dziale
Nauka języków obcych dla dzieci
Wyższe uczelnie - lepsze są płatne czy bezpłatne?
Jak nauczyć dziecko czytać?
Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia?
Świadczenia socjalne dla studentów
Nowatorskie metody prowadzenia zajęć - jak z nich korzystać?
Z każdym rokiem fala maturzystów zalewa wyższe uczelnie i zawsze dylematem jest jaką szkołę wybrać? Z każdym rokiem otwiera się bowiem wiele nowych szkół wyższych, stanowią one tym samym konkurencję dla uniwersytetów z tradycjami. Która uczelnia wyższa jest lepsza? Płatna czy bezpłatna?
Uczelnie bezpłatne to zazwyczaj uniwersytety. Nie zawsze jest łatwo zostać studentem uniwersyteckim. Konkurencja przerasta możliwości wielu, mimo iż bezpłatna edukacja bardzo nęci. Dodatkowym atutem studiowania na uczelni bezpłatnej i bogatej w tradycje jest prestiż. Wykształcenie uniwersyteckie daje uznanie, a nazwa uczelni dobrze się prezentuje w CV, które zostanie po ukończeniu szkoły wysłane do potencjalnego pracodawcy.
Ci, którzy myślą o kontynuowaniu nauki za granicą będą mieć ułatwioną sprawę, jeśli będą absolwentami uniwersytetu. Uczelnie państwowe uchodzą za takie, których poziom nauczania jest lepszy. Są rozpoznawane i uznawane przez uczelnie zagraniczne. Dzięki temu można łatwiej otrzymać stypendium lub kontynuować naukę na jednej z europejskich uczelni.
Istotną rzeczą, przemawiająca na korzyść uczelni państwowych jest też to, iż kadra profesorska jest zazwyczaj lepiej wykształcona, a przynajmniej za taką uchodzi. Profesorowie o wieloletnim doświadczeniu oraz posiadający najwyższe stopnie naukowe zasilają uniwersytety. Poziom nauki jest więc zazwyczaj wyższy, a studenci mogą korzystać z wielu stypendiów, brać udział w konkursach naukowych i innych imprezach edukacyjnych.
To jednak, co jest zaletą studiowania na uczelni państwowej i tym samym bezpłatnej, może tez stać się minusem. Uniwersytety, zdominowane przez kadrę sędziwych profesorów, często hamują pojawianie się nowych nurtów i prądów oraz metod. Przez to młodzi absolwenci pragnący kontynuować swoją działalność naukową i pozostać związanymi z uniwersytetem mają często ograniczone możliwości. Sędziwi pracownicy naukowi, od lat prowadzący te same zajęcia z użyciem niezmiennych metod, często mają monopol na prowadzenie tychże zajęć i stosowanie przez siebie uznanych metod.
Szkoły płatne, niepaństwowe, mimo że często nie mogą się pochwalić szeroko znanymi w świecie naukowym nazwiskami wykładowców, to jednak stanowią wyraz potrzeb współczesnego społeczeństwa. Dziś edukacja wyższa jest szeroko dostępna i coraz więcej osób z każdym rokiem marzy, by studiować. Uniwersytety nie dysponują taką ilością miejsc, by wszystkim zapewnić bezpłatna edukację.
Szkoły prywatne wychodzą też naprzeciw dzisiejszym potrzebom młodych. Ich profil odpowiada profilom kierunków uczelni europejskich. Wiele nowych nauk, jakich nie oferują uniwersytety, stanowi ofertę szkół niepublicznych.
Wybierając szkołę należy więc wziąć wiele czynników pod uwagę. Niektórym zależy bardziej na prestiżu, innym na tym, aby proces rekrutacji był łatwiejszy do przejścia. Należy rozważyć je wszystkie i podjąć właściwą decyzję.
Gdzie studiowaliście? Czy była to placówka prywatna czy państwowa? Jesteście zadowoleni z poziomu kształcenia wybranej przez Was szkoły wyższej?