Zajęcia rewalidacyjne odgrywają bardzo ważną rolę w procesie kształcenia uczniów z powyższych grup. Zajęcia tego typu nie powinny mieć charakteru dydaktyczno-wyrównawczego, ale raczej kompensacyjny. Głównym założeniem jest wspieranie dziecka i poprzez wzmacnianie mocnych stron – wspomaganie rozwoju i zaburzonych funkcji. Nauczyciel rewalidacji powinien korzystać z różnych form i metod pracy, aby wypracować najlepsze efekty. Obszarem do pracy nie są tylko deficyty czy nieprawidłowości, ale również najmniej uszkodzone funkcje i właściwości. Zajęcia mają służyć ich rozwijaniu i wzmacnianiu, a także wykorzystywaniu przy kompensowaniu braków. Założeniem rewalidacji jest przywrócenie jak najlepszego funkcjonowania intelektualnego i społecznego ucznia. Dobre efekty przynosi poszerzanie zakresu aktualnych umiejętności, tego co dziecko już potrafi.

Uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego organizuje się zajęcia indywidualne. Tylko kontakt jeden na jeden zapewnia maksymalne wykorzystanie czasu i osiąganie dobrych efektów. Potrzeba kształcenia specjalnego nie oznacza konieczności edukacji w szkole specjalnej, ale zastosowanie warunków, różnych form pracy umożliwiających efektywną naukę. Zajęcia mają wzmacniać posiadane umiejętności, wyrównywać braki i jednocześnie zapobiegać dalszym nieprawidłowościom. Podstawą jest opracowanie indywidualnego programu rewalidacji, który w oparciu o wskazania w orzeczeniu poradni psychologicznej-pedagogicznej powinien zawierać plan zajęć, formy ich realizacji oraz przewidywane skutki. W wielu przypadkach konieczne jest podjęcie pracy nad nauką czytania, pisania i liczenia. Bardzo często deficyty w tych obszarach uniemożliwiają osiąganie sukcesów w edukacji klasowej. Jednocześnie liczebność klas oraz konieczność realizacji podstawy programowej absolutnie uniemożliwiają podjęcie dodatkowej pracy z pojedynczymi uczniami w czasie lekcji.

Uwaga!

Podstawą rewalidacji jest więc stymulacja. Założeniem aktywizowania i podejmowania pracy nad zaburzeniami jest wypracowanie właściwości umożliwiających pełny udział w życiu szkolnym i klasowym.

Czy w szkole, do której uczęszcza Wasze dziecko, prowadzone są zajęcia rewalidacyjne? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułChustowanie dziecka – wady, zalety
Następny artykułGrafomotoryka – co to, ćwiczenia

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here