Edukacja Zajęcia rewalidacyjne - co to, dla kogo, cele

Zajęcia rewalidacyjne – co to, dla kogo, cele

-

Zajęcia rewalidacyjne odgrywają bardzo ważną rolę w procesie kształcenia uczniów z powyższych grup. Zajęcia tego typu nie powinny mieć charakteru dydaktyczno-wyrównawczego, ale raczej kompensacyjny. Głównym założeniem jest wspieranie dziecka i poprzez wzmacnianie mocnych stron – wspomaganie rozwoju i zaburzonych funkcji. Nauczyciel rewalidacji powinien korzystać z różnych form i metod pracy, aby wypracować najlepsze efekty. Obszarem do pracy nie są tylko deficyty czy nieprawidłowości, ale również najmniej uszkodzone funkcje i właściwości. Zajęcia mają służyć ich rozwijaniu i wzmacnianiu, a także wykorzystywaniu przy kompensowaniu braków. Założeniem rewalidacji jest przywrócenie jak najlepszego funkcjonowania intelektualnego i społecznego ucznia. Dobre efekty przynosi poszerzanie zakresu aktualnych umiejętności, tego co dziecko już potrafi.

Uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego organizuje się zajęcia indywidualne. Tylko kontakt jeden na jeden zapewnia maksymalne wykorzystanie czasu i osiąganie dobrych efektów. Potrzeba kształcenia specjalnego nie oznacza konieczności edukacji w szkole specjalnej, ale zastosowanie warunków, różnych form pracy umożliwiających efektywną naukę. Zajęcia mają wzmacniać posiadane umiejętności, wyrównywać braki i jednocześnie zapobiegać dalszym nieprawidłowościom. Podstawą jest opracowanie indywidualnego programu rewalidacji, który w oparciu o wskazania w orzeczeniu poradni psychologicznej-pedagogicznej powinien zawierać plan zajęć, formy ich realizacji oraz przewidywane skutki. W wielu przypadkach konieczne jest podjęcie pracy nad nauką czytania, pisania i liczenia. Bardzo często deficyty w tych obszarach uniemożliwiają osiąganie sukcesów w edukacji klasowej. Jednocześnie liczebność klas oraz konieczność realizacji podstawy programowej absolutnie uniemożliwiają podjęcie dodatkowej pracy z pojedynczymi uczniami w czasie lekcji.

Uwaga!

Podstawą rewalidacji jest więc stymulacja. Założeniem aktywizowania i podejmowania pracy nad zaburzeniami jest wypracowanie właściwości umożliwiających pełny udział w życiu szkolnym i klasowym.

Czy w szkole, do której uczęszcza Wasze dziecko, prowadzone są zajęcia rewalidacyjne? Podzielcie się swoimi doświadczeniami.

Anna Chmielewska

Anna Chmielewska – pedagog szkolny, trener szybkiego czytania oraz – przez pewien czas – nauczyciel wspierający w integracyjnym oddziale zerowym. Dodatkowo ukończyła studia z zakresu edukacji elementarnej i terapii pedagogicznej. Współpracowała z jednym z serwisów edukacyjnych, pisząc artykuły dla rodziców oraz tworząc karty pracy dla maluchów i uczniów.

Nasz specjalista pisze o sobie:

Od zawsze lubiłam pomagać. Czynnie angażowałam się w działania woluntarystyczne, zwłaszcza w  pomoc rodzinom z problemem alkoholowym. Po studiach rozpoczęłam pracę w szkole i tak zostało do dziś. Obecnie pracuję w szkole z oddziałami integracyjnymi, co jest dodatkowym wyzwaniem dla pedagoga. Lubię to, co robię, ale jednocześnie szukam nowych wyzwań. Jako trener szybkiego czytania poszerzam możliwości ludzkiego mózgu, a pisząc artykuły w serwisach, dzielę się tym, co wiem.

Odskocznią od życia zawodowego są dla mnie książki oraz zacisze domowe, zapach namiętnie pieczonych ciast i aromat świeżo zaparzonej kawy. No i rozmowy przy stole – o marzeniach, pragnieniach i nadziejach.

Od kilku miesięcy odnajduję szczęście w macierzyństwie, w odkrywaniu świata przez cudowną małą istotkę. Życie nabiera  innej jakości, już nie trzeba tak się śpieszyć...

Pisanie jest dla mnie pasją, zamykaniem w słowa własnych doświadczeń, wiedzy i myśli. Jest spotkaniem z czytelnikami, ale też z samą sobą...

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

WARTO PRZECZYTAĆ

Przedawkowanie witamin – skutki

Czy zbyt duża ilość witamin może być niebezpieczna dla zdrowia? Naturalnie. Nasz organizm usuwa nadmiar witamin wraz z uryną i potem, ale nie dzieje się tak w każdy przypadku.

Jak nauczyć dziecko przyjmować krytykę?

Krytyka jest zawsze bolesna, zwłaszcza, gdy wypowiadają ją bliskie osoby. Dorosłym trudno jest ją przyjąć, dlaczego więc dzieci miałyby być na nią obojętne? Już od najmłodszych lat możemy uczyć malucha przyjmowania negatywnych opinii, będzie mu wtedy łatwiej funkcjonować w grupie. Krytyka jest bowiem zawsze czymś mniej lub bardziej obecnym.

Zobacz też

Neuromarketing – co to jest?

Wśród licznych rodzajów marketingu na uwagę zasługuje z całą pewnością jego odmiana zwana neuromarketingiem. To narzędzie reklamy wykorzystuje urządzenia pomiarowe stosowane naukowo w padaniach psychofizycznych. Korzysta z wiedzy o zachowaniach człowieka dla potrzeb reklamy i takiego jej stworzenia, aby działać na odbiorcę w sposób jak najbardziej sugestywny. Neuromarketing rozwija klasyczne badania marketingowe, wspiera tworzenie przekazów reklamowych zgodnie z wiedzą neuronaukową, wykorzystuje wiedzę z zakresu neurologii do wspierania sprzedaży. Zwyczajni konsumenci mogą się poczuć nieco nieswojo, nawet dostać gęsiej skórki na myśl o tym, że sztaby psychiatrów, psychologów, neurologów i innych naukowców kombinują jak tu zajrzeć im do głowy i jak skierować reklamę do ich świadomości i podświadomości. Nie powinni jednak wpadać w panikę, ponieważ z błogą nieświadomością poddają się neuromarketingowi każdego jednego dnia swojego życia. Chyba że żyją w pustelni.

Brandit, czyli niemiecka marka za rozsądna cenę

Praca w trudnych warunkach czy odbywanie wyczerpującej, lecz dającej wiele satysfakcji aktywności fizycznej poza domem, może być powodem, dla...

W poszukiwaniu pozytywów – czyli na jaką maseczkę się zdecydować, żeby wyglądać dobrze?

Obecna sytuacja związana z koronawirusem, zaskoczyła wszystkich. Nikt nie spodziewał się, że życie przeniesie się prawie w całości do...

Może Cię zainteresuje: